lördag 26 april 2008

Tungt att vara fattig


Kravlade mig in till stan idag på eftermiddagen. Dels behövde jag en tentläsningspaus, och dels måste jag lämna tillbaka den där skjortklänningstunikafunderingen jag köpte och som var så konstig att ha på sig. Stack lite i hjärtat, för den var ju så fin. Men 29€ lägger jag inte på någonting jag inte kan använda. Så, tillbaka med den till H&M och pengarna kan användas till nödvändigare saker.


Nu är det så att jag köpte ett par jeans också, för kanske en vecka sedan. Jag vet inte varför men jag kan bara inte tåla dem. De passade väl okej i Stockmann, men när jag försökte ha dem på mig hemma var de bara... fel! Och nej, de var inte för små, snarare tvärtom. Jag och jeans har ett speciellt förhållande, om jag inte gillar dem så bara går de inte att använda. Så jag tänkte returnera dem också, medan jag nu var på återlämningsutflykt i stan.


Men se, den gubben var det värre med! På Stocka (som det heter här i stan), tar man inte tillbaka kläder bara så där! För jag hade klippt loss prislappen. Då ville man inte ta tillbaka någonting mera. Men - alla klipper väl loss prislappen det första man gör! Det kan inte vara så svårt att sätta fast en ny, för Guds skull! Håhhå. Jag fick lämna in brallorna, men inga pengar fick jag! Ska gå tillbaka på måndag och se hur det blir, för då skulle de ha talat med sin chef.


Måste understryka att det inte var jag som var så där petig. Hade väntat mig ett "jo, det är bara att lämna tillbaka, här är pengarna varsågod!" eller ett "nej, vi byter inga jeans utan prislapp, tyvärr!". Nu blev det tydligen en himla stor juttu av hela grejen, tanten i kassan stod och velade och tvekade och visste inte vad hon skulle säga. Nå, när jag nu hade släpat mig dit, så fick de väl behålla pantsen också... återstår att se vad de kommer fram till där. Kanske de tar upp mig på sitt nästa personalmöte. Jag skulle närmast bli hedrad.


Nåja, ett plagg tillbakalämnat i alla fall, och sedan in på Tiimari och köpa nytt block. Har tydligen skrivit duktigt med anteckningar under mitt tentläsande. Eller så var det förra blocket nästan slut, hur man nu ser på saken.


De här fastnade i handen också. Har länge tänkt köpa nya brillor, för det svider i ögonen av sol, vind och vägdamm på väg till skolan, men inte kommit mig för. Dessa kostade about 3€, och lär vara av den kvaliteten också. Men jag gillar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar