onsdag 30 april 2008

Ingen sysslobrist, precis

Jag hann med allt igår! Trots två timmars nattsömn steg jag upp tidigt, cyklade iväg på sista terapin, tillbaka till skolan och göra de sista ändringarna på LKG-arbetet och äntligen lämna in det. Såg i ögonvrån en stund senare när professor S kom och tömde sitt fack, och tog med sig min ihopnitade pappersbunt. Kändes lite otäckt, eftersom det inte fanns någon återvändo mera - nu var det inlämnat. Samtidigt skönt att saken var ur världen.

Hann plugga och dra igenom mina anteckningar en gång till innan jag traskade ner och satte mig i tentsalen. Professor S kom och delde ut pappren och satte sig för att övervaka. Folk skrapade lite med sina stolar och vässte pennor och började småningom skriva. Jag började bläddra bland pappren - och blev förvånad över att tenten var så lätt att jag verkligen inte hade behövt plugga natt och dag i en halv vecka för att klara den. Jag var nästan besviken!

Nå, hur som haver. En av flickorna frågade mitt under tenten hur många poäng man behöver för att bli godkänd, för hon tyckte uppenbarligen att den var svår. "Godkänd?" opponerade sig professor S. "Det här är ju lätt!". Flickan skruvade på sig och sa att hon inte kan det här, varpå hon fick repliken "Det här borde du kunna!". Professor S reste sig för att gå ut en sväng - jo, hon litar på oss, och lämnar oss ensamma fast vi tentar - och muttrade på vägen ut: "Kan inte det här... Detta är ju allmänbildning, flickor! Och ni som vet: Säg nu ingenting åt de här dumhuvuna som int kan!". *smäll i dörren*

Tro nu inte att någon tog åt sig. O, nej. Vi har blivit ganska härdade på det här stället, gör man någonting fel får man med all säkerhet höra om det! Att bli kallad "dorka" av professorn är till exempel ingenting man ska fästa sig vid:)

Efter att tenten var inlämnad cyklade jag hem genom ett riktigt hett Åbo - i t-skjorta och barfota i skorna - hämtade den färdigpackade kappsäcken och återvände till skolan. För eftersom vi nu måste klämma in allting på en och samma dag, var jag fortfarande inte klar för att hoppa på tåget, nehej. Istället träffades vi, jag och två andra, för att tota ihop vårt grupparbete som vi blev tilldelade sådär helt apropå dagen innan. Eftersom jag använt natten till att läsa igenom materialet istället för oväsentligheter som sömn, var vi ganska förberedda och kunde skriva hela juttun på ganska kort tid.

Sedan - äntligen klar för den dagen! Var tvungen att ta ett senare tåg än jag hade tänkt, men nu är jag här. I Öja. Och jag lovar att jag inte ska ägna skolan en enda jävla tanke så länge jag är här. Ti får haa e!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar