onsdag 24 september 2008

Alltid något

Gud, så onödig jag har känt mig idag. Kom till skolan klockan tolv för att träffa forskningsgruppen och försöka få in veckans statistikuppgift. Som de tidigare gångerna satt jag tyst en liten bit bakom de andra och lyssnade på utan att fatta någonting. Till kursen i Forskningsövning hör nämligen att varje vecka göra en miniforskning i SPSS och lämna in en forskningsrapport till professorn. Det känns så dumt att vara med i en grupp när jag inte klarar av att bidra med någonting! Nå lite senare ska vi i alla fall sparka igång med den riktiga forkningen, och jag fick idag veta att jag får reseersättning för mina resor. Fint va? Så om jag söker mig till Österbotten någon gång framöver, kan jag säga att jag reser i forskningssyfte!:)

Kände mig ännu mindre peppad än vanligt att sitta på någon jävla förbannad statistik nu på eftermiddagen. Jag segade mig motvilligt dit, satte mig vid en dator och började påta. Jag påtade och påtade - och helt plötsligt började fler och fler siffror och tabeller samlas på skärmen. Siffror som Maja hade gjort helt själv! När jag kollade på siffrorna framme på förläsarens skärm kunde jag fövånat konstatera att det var samma som på min dator!

Okej, jag har ingen aning om vad det var jag precis hade räknat ut, och vad siffrorna nu stod för - men det var i alla fall rätt siffror. Visst var det en massa onödigt skit jag hade åstadkommit också, och mina uträkningar var inte alls lika prydliga som föreläsarens - men hey, jag hade suttit och påtat fram någonting helt själv. Mellan alla överloppsuträkningar och konstigheter fanns korn av sanning.

Jag kände mig så mäktig så jag måste luta mig mot bordsgrannen och låtsas fråga "Hördu, har du fått lika höga värden på tvåan som jag?". Det hade hon, "Jo, de ska vara så där höga. Jag var lite orolig att jag hade räknat fel jag också, men..." och jag nickade. Precis som om jag skulle ha fattat någonting. Men jag måste ju passa på. Vem vet, detta kanske var min enda chans att verka som om jag hängde med i statistik, ju! Höh höh.

Nu har jag traskat tillbaka till skolan, kokat en kopp kaffe i psykkans kafferum, ska ha Forskningsövning till sju ikväll, och sedan ska min hylla upp på väggen. Späckat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar