onsdag 14 maj 2008

Titta mamma!


-Vad är det för mat? frågade Caroline när vi träffades och tyckte det var lämpligt att luncha.

-Det är någon slags ballabääs, svarade jag.

-Bouillabaisse, svarade Caroline förskräckt. Det heter bouillabaisse! Med aioli, dessutom.


För Caroline är det som att svära i kyrkan när man uttalar franska uttryck fel. Hoppsan då. Men ja e ju från landi ja, va sku ja veta... I min verklighet existerar inte någon boulla-bailla - jag kallar det fiskgryta. Eller mömmö med fisk. Och aioli heter något i stil med vitlöksmajonnäs på ren svenska. Förresten åt jag inte ens fiskalternativet, jag satsade på någon hönsvariant. Vad den hette på matsedeln har jag ingen aning om. Säkert något svårt.


Och jo, enligt mitt löfte till min mor igår har jag nu ätit en glass. Bildbevis!

2 kommentarer: