söndag 11 maj 2008

Inte var det nu så farligt


Lade just på luren efter ett samtal som jag har gruvat mig för. Vet inte ens varför, jag har en tendens att blåsa upp saker och ting, helt vardagliga saker får mig plötsligt alldeles livrädd. Små detaljer får mig att tänka ska jag?/ska jag inte?/ska jag?/ska jag inte?/ska jag? tills hjärnan nästan spränger. När jag sedan bestämmer mig visar det sig att det varken gör till eller från.


Ingenting jag gör verkar göra till eller från, för den delen. Jag lever på paus. Off. Ljummet.


Har haft en lång och varm dag ute på gräsmattan - och jag måste motvilligt erkänna att en svag, röd nyans var på vippen att framträda, och jag som aldrig bränner mig! Att bränna sig är sådant jag helt enkelt inte sysslar med, eftersom det är så oändligt töntigt! Att bränna sig i solen (eller använda något så überfånigt som solskyddsfaktor) är lika töntigt som att ha huvudvärk, läsa fantasyböcker eller vara förkyld. Jag sysslar inte med sådant, perkele!


Tvättade köksfönstren och i samma veva balkongdörren som hör ihop med dem nu mot kvällen, och jävlar vad jag började "se bra ut"! Som de såg ut tidigare var det knappt att man såg grannhuset - nu kan man i princip se att damen mittemot har slarvat med ögonbrynsplockningen på sistone. En ny värld har öppnat sig!


Var ute och sprang längs Aura å ikväll också, och det fläktade ganska skönt, även om värmen fortfarande var envis. Det som är intressant med en löptur är bland annat alla människor man kan spana in. Såg ett antal olika typer på kvällens runda, och kunde konstatera att det finns många olika slags folk. Bland annat:


- Tonårsflickorna som var ute och sprang på två. Sådana som såg ut att vara i studentexamensåldern. Ute och joggade och pratade, det såg ganska trevligt ut.


- Prydliga paret med barnvagn. Båda två propert klädda i grå/beiga kläder, han höll i vagnen och de talade lågmält.


- Tre trasiga typer i medelåldern som låg i det höga gräset med tomma och nästan tomma brännvinsflaskor mellan sig.


- Fotbollsspelaren ute på löptur. Kändes igen på fotbollsshortsen och det där speciella trippandet med tårna inåt och händerna framför kroppen istället för i löpriktningen som riktiga banlöpare har.


- En sliten typ som satt på tågspåret på järnvägsbron. Jag undrar om han hade tänkt stiga undan när tåget kom, eller om det just var tåget han väntade på? I vilket fall som helst åt han en kall länkkorv.


- Lite spridda Beach 2008-stressare. De har glesnat betydligt jämfört med då första solstrålarna började komma. Kanske de har insett att det är för sent nu, och lovar sig själva att vara ute i bättre tid till Beach 2009. Jag önskar dem lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar