onsdag 14 maj 2008

Tillbakablick och framåtskådande


Såg att flera bloggare hade tagit del av den här listan och berättat lite om sig själva. Hittade den nu senast på mias blogg, så nu är det min tur!
För fem år sedan: Då var det maj 2003 och jag skulle precis ta studenten, och levde nog i precis mellan det gamla och det nya. Det gamla innebar pojkvännen sedan 4 år, gymnasiet, flickrummet i Öja och skidskytteträningen. Det nya, tja... Vilken sommar det blev! Många tårar, många skratt, galna nätter, fest och lite onödigheter. Jag minns de varma sommarnätterna på Chess och Hugo, när vi stod utanför och svalkade oss. Midsommardagen i Kalajoki på stranden bland allt som nog inte var så lämpligt för några 19-åriga, naiva flickor. Jakobstad och galna sjömän och fåniga idéer. När jag ser tillbaka på det nu var det ett enda lyckorus, men kanske det inte var så? Sista sommaren innan jag flyttade hemifrån.



För tre år sedan: Maj 2005. Hade avslutat mitt andra år på peffan i Vasa, och egentligen sedan länge konstaterat att jag var helt fel kvinna på helt fel plats. Däremot trivdes jag bra i Tärjä, och kunde se fram emot en lång sommar med massor med fester, sol och "sjakki".


För ett år sedan: Satt jag på tåget hem från Åbo till Öja med tårarna rinnande nedför båda kinderna. Jag var så lättad och stolt för att jag klarat av hela det tunga, jävliga med ack så intressanta första året på min utbildning, logopedi. Samtidigt grät jag för att jag var stressad, trött och ledsen, och för att behöva lämna mina gulliga samboflickor och överlycklig för att få åka hem. Allt på samma gång. Sedan torkade jag tårarna och gick och köpte kaffe:)


För tre månader sedan: Var det februari, men ändå ingen riktig vinter. Det var slaskigt, vått och helt omöjligt före att cykla i. Och jag var mitt i pågående terapipraktik utöver den vanliga skolan. Vilket betydde summa: dryga 10 kilometers cykellänk varje gång. På en värdelös cykel. Pust!


Igår: Grubblade jag alldeles på tok för mycket. Inte bra. Måste sluta slösa dagar på sådant.


Imorgon: Ska jag vara i skolan klockan åtta, pigg och kry. Sedan blir det utgivning av mitt LKG-arbete, jag har bokat tid för personlig feedback. Jaiks!


Om ett år: Är jag lugn och harmonisk och kanske vad man kan kalla lycklig. Dessutom har jag precis lämnat in min kandidatavhandling och ser fram emot en lång, skön sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar