måndag 12 maj 2008

Jag ser bra ut!


...och nu syftar jag inte bara på köksfönstren som blev tvättade igår, utan även på mitt hår. Kommer just från frissan där luggen trimmades lite, varpå jag omedelbart fick bättre sikt framåt. Jag ser alltså bra ut genom trasslet som finns i och omkring mitt ansikte. Ett avsevärt vidgat synfält *tittar omkring mig*.


Och vad är nu detta? Igår låg vi och pustade och stönade förnöjt "åååååå" och "aaaaa" när någon enstaka vindpust försiktigt rasslade fram genom gräset och svalkade lite. Idag var det knappt så man tålde cykla med bara händer till stan fram och tillbaka, och vinden piiinade i på alla lite öppnare ytor. Hur konstigt är inte det?


Det som är lustigt i den här stan är att folk på allvar visar riktningstecken med händerna när de cyklar! Jo, det är sant! Innan någon ska svänga av en cykelväg eller cykla genom en korsning slänger man ut höger eller vänster arm och pekar i den riktning man tänker svänga. Jag fnissade högt för mig själv den första tiden jag bodde här, för det ser precis ut som i gamla svartvita komedier där folk vinglar omkring på cykel med armen spikrakt ut. Men folk gör det faktiskt här, och inte bara pensionärer på mommocykel, utan unga flickor och pojkar, studerande, skolelever. Ut med armen bara!


Och ja, jag måste erkänna att jag har gjort det själv. Men bara om det är en livligt trafikerad väg och det kommer folk både bakifrån och framifrån, och jag riskerar att köra ihop med någon. Då släpper jag styret och pekar ytterst diskret, nästan som om jag bara av en händelse råkar hålla ut ena armen lite.


Men att sänka mig till att någonsin ta på mig en cykelhjälm - det kommer jag aldrig, aldrig att göra! Det är så genomtöntigt, fånigt och onödigt att jag inte kan förstå att de fortfarande säljer fanskapen. Cykelhjälm använder tävlingscyklister, och de som är lite insatta vet vilka hastigheter sådana kommer upp i, och att det därmed är befogat. Att fincykla inne i en stad är inget som helst underlag för att trä en salladsskål på huvudet. Blir du trots allt överkörd lär inte en styroxpotta göra vare sig till eller från. Då kan man lika bra iklä sig fullständig rustning när man stiger utanför dörren, ifall någon skulle knuffas...




2 kommentarer:

  1. Huhhhhuuu..Maja min, du ha börja blogg! Ja ha lusläst - skratta å gråått omvartana! Jestas sentään! Du e ett geni. Hoppas vi ses snart, kramar från pittäs syvi.

    SvaraRadera
  2. Visst ha ja he! Byrja blogg alltså. Geni sku ja int säj... ja har bara tillräcklit bedrövlie liv för att e ska bli komiskt;)

    Kul att du hitta me. Min Sohvi:) *kram*

    SvaraRadera