onsdag 30 december 2009

Så mycket fint

Jag vet inte om julgubben hade förväxlat mig med någon annan, eller om jag verkligen hade lyckats lura i honom att jag har varit alldeles utomordentligt snäll i år - men jag fick massor med julklappar i år. Många. Och fina. Kände mig nästan som ett barn på julafton - eller vänta, jag var ju ett barn på julafton - när jag betraktade högen med paket i famnen. Det är nästan lite pinsamt att få en hel drös med julklappar när man inte längre tror på tomten.


Jag fick till exempel böcker. De är alltid lika roliga att få, oberoende om det är fina och dyra sådana eller mera enkla pocketar. Spelar ingen roll. De känns ändå personliga, för man vet att personen som ger en bok har tänkt på en när de har köpt den; "Den här skulle Maja nog tycka om!".

Min lillebror är jätteduktig på att köpa presenter. Verkligen. Ifjol fick jag en fin Marimekkopenal, just en sådan jag hade önskat mig, samt ett kaffe med tiramisusmak. I år fick jag Kaj Korkea-ahos bok, "Se till mig som liten är". Mitt i prick.

Av mamma fick jag en kamera. En fin, svart Nikon Coolpix. Min gamla kamera hade som sagt gått sönder under hösten, så det passade verkligen bra. Nu kan ni igen se fram emot bilder på superviktiga saker. Tänk halvdruckna kaffekoppar, närbilder på fötter i ullsockor och antagligen lite för många foton på Sven i olika situationer.

Det finaste av allt var julklappen från mina föräldrar. En ljusterapilampa som ska raka spåret till min lilla och ibland ganska mörka lägenhet. Vilken fin tanke. Den ska simulera dagsljus och se till så att jag blir en glad och energisk flicka som skriver på sin gradu under den närmaste framtiden.

Tack snälla för alla fina, fina julklappar. Jag är glad - lite generad, men mest glad - och ytterst tacksam över allt!

5 kommentarer:

  1. vad fina julklappar du fick, och de sporrar dig att vara lika snäll under det kommande året, eller hur ;)

    SvaraRadera
  2. Gott Nytt År Maja - för du ligger nog 1 timme före mig (jag bor i Stockholm)!

    SvaraRadera
  3. annars är jag grymt nyfiken på vem du hälsat på som bjudit dig på "mina" småbröd... ;)
    god fortsättning på det nya året, maja!

    SvaraRadera
  4. alegni >> Visst fick jag? Och jag har inte ens varit särskilt snäll. Undrar hur det går om jag anstränger mig och är supersnäll det här året - vad får jag då? En ponny?!:) Det var hos min kompis Emma ("Världen enligt mig", som finns i blogglistan till höger) jag bjöds på dina goda kakor. Mums! Gott Nytt År på dig också!

    Titania >> Gott Nytt År från finska sidan också!

    SvaraRadera
  5. Nämen, ha Kaj Korkea-Aho skrivi en bok?! int veta ja de :O va handlar den om?

    SvaraRadera