måndag 21 december 2009

Trötta fötter

Jag har fortfarande inte till fullo ställt om hjärnan från jag-gör-lite-vad-jag-vill-så-länge-det-lustar-studerande till fullfjädrad arbetstagare. Jag är alldeles slut, både rygg och fötter värker, och jag skulle helst av allt dra någonting gammalt över mig ikväll. Får man gå och lägga sig tio över fem? Ja? Nej?

Samtidigt vet jag ju att det är en vanesak. Efter en vecka eller så är man inne i rytmen och kan duuna på som vanligt folk. Men ni andra som jobbar inom vården, eller annars med jobb som innebär att gå och springa hela dagen - vad har ni för skor?

I somras hade jag vanliga sandaler, sådana som man bara stiger i. De var jättedåliga. Nu försöker jag med sportsandaler, riktiga märkesskor som visserligen har några år på nacken men borde vara av helt okej kvalitet. Men mina fötter är helt slut efter en dag på jobbet. Visserligen är det normalt med tanke på branschen, men finns det inga skor som skulle underlätta?

Crocs vägrar jag att sätta på mina fötter. De är för det första så dyngfula att det gör fysiskt ont att titta på dem, antagligen mera än smärtan i fötterna. Dessutom är de äkta modellerna dyra, och jag vägrar att betala för sådant som är så fruktansvärt fult. Och så tror jag faktiskt inte att Crocs är bra för fötterna. Jag vet inte varför, men jag tror bara inte det. De ser klumpiga ut, som träskor i gummi.

Sådärja. Under mitt bloggande har jag hinkat i mig två stora koppar kaffe, och känner att jag piggnar till lite. Jag fattar inte hur folk klarar sig utan detta svarta guld. För mig är det ett måste för att inte bli en urvriden trasa framåt kvällen. När jag kom hem från jobbet hade jag två alternativ: antingen att stupa omkull i soffan och vakna dödsslut och förvirrad två timmar senare, eller att vippa in en kaffeskvätt och fortsätta som en normal människa. Det första alternativet lockar alltid mera, men i slutändan funkar det andra bättre.

9 kommentarer:

  1. Gunnel seir att MBT-skoan er bra.

    SvaraRadera
  2. jag har också hört att mbt-dojorna är alla tiders. men de kostar skjortan (fast de är skor) ;)

    SvaraRadera
  3. Här är ett tips som jag fick från en medicinsk fotvårdare när jag trodde att jag fått hälsporre: gå aldrig barfota, inte ens hemma, utan ha alltid åtminstone tofflor med rejäl, stötdämpande sula.

    Detta eftersom de flesta golv i exempelvis lägenhet ligger direkt på ett betongunderlag.

    Och det hjälpte faktiskt.

    Sedan påstås det att sandaler inte alltid är så bra oavsett sula då de flesta modeller saknar hälkappa. En hälkappa ger stöd och stadga åt hälen.

    SvaraRadera
  4. emma och alegni >> Alltså är det de där skorna som är liksom lite runda i bottnen, så att man måste balansera? De kan faktiskt vara bra. Men finns de i sandal-modell? Blir nog svettigt att springa runt i varma skor hela dagarna...

    Titania >> Tack för tipsen! Det stämmer nog det där att man inte ska gå och stampa på betonggolv dagarna i ända. Synd att det är så skönt att slira runt i yllesockor bara:)

    SvaraRadera
  5. jo, just det. och jo, det finns en sandalmodell också. särskilt snygga är de inte, men vad gör man inte för att fossingarna ska må bra.

    SvaraRadera
  6. just de, skulle det ju stå...

    SvaraRadera
  7. I seldom drop remarks, but i did some searching and wound up here "Tr�tta f�tter".

    And I do have a couple of questions for you if it's allright. Could it be simply me or does it look like a few of these remarks appear as if they are left by brain dead visitors? :-P And, if you are writing on other online social sites, I would like to follow everything fresh you have to post. Could you make a list of the complete urls of your communal pages like your twitter feed, Facebook page or linkedin profile?

    Also visit my web page; pussys ()

    SvaraRadera
  8. Thanks for every other informative blog. The place else could I
    get that type of info written in such an ideal method?
    I've a venture that I'm just now working on,
    and I've been at the glance out for such information.

    Review my web blog ... buy twitter followers no password

    SvaraRadera
  9. This information is worth everyone's attention. When can I find out more?

    my homepage: buy guaranteed twitter followers

    SvaraRadera