onsdag 16 december 2009

Lång dag med bra avslutning

Vilken lång dag det har varit. Den startade med att jag traskade ner till gymmet och fördrev en stund med metallskivor och stänger medan Radio Rock dånade i högtalarna. Därefter via skolan på lunch och sedan ett snabbt ögnande genom lite papper innan vi tog plats i tentsalen.

Om det blev någon framgång i dagens tent vet jag icke. Närpes hävdade att hon drar till med en bäverhistoria om inget annat hjälper. En bäverhistoria är till exempel när man inte har en aning om hur den nordamerikanska bävern har kommit till Finland, och det råkar komma en sådan fråga i ett biologiprov i... tja, till exempel Närpes Högstadium. Då hittar man på en liten saga om en liten bäver som kommer åkande i sin lilla båt över de sju haven och kammar därigenom hem lite säälipisteitä av sin lärare.

Har suttit på ett rejält seminarium idag efter att vi var klara med tentandet. Klockan sju var vi klara. Då hade vi fått höra på två gradupresentationer, två opponeringar, samt sida för sida gått igenom två graduavhandlingar. Och det utan bensträckare eller andra pauser.

Kände helt klart att både kropp och själ var ganska möra efter dagens utmaningar. Därför funderade jag i ungefär två millisekunder när det blev tal om att gå och dricka lite vin på hemvägen.

Åh, vilket bra val. Vi slog oss ner kring ett bord där ett stämningsfullt ljus flämtade och njööööt av rödvin och avslappning. På tom mage efter en lång dag kände jag mig närmast lite lullig när jag cyklade hem i kölden. Tuff dag, men en bra avslutning!

3 kommentarer:

  1. Bäverhistoria :) *fniss*

    SvaraRadera
  2. vilken bra avslutning på dagen :)
    hoppas tenten gick bra, för jag gick och höll tummarna hela eftermiddagen igår, t.o.m. så hårt att jag inte fick ngt shoppat på stan, och det är o v a n l i g t !

    SvaraRadera
  3. Anonym >> Fenomenet att "göra en bäverhistoria" lär ha blivit ett allmänt accepterat uttryck efter den händelsen;)

    alegni >> Ja, visst var det! Åh, tack för de hårt hållna tummarna. Kan inte tro att det har gått annat än vägen i så fall:) Vad bra att du snörde åt shoppingen lite nu, så har du en godtagbar orsak ta igen det i mellandagarna sedan;)

    SvaraRadera