tisdag 1 december 2009

Kursstart

Det är jobbigt detta med att ha Eget Ansvar. Det betyder att man ska göra saker och ting enligt Eget Samvete. Till kursen som börjar imorgon har vi fått en lång lista på artiklar som hör till den. Sammanlagt en sjujävla massa sidor. Poängen är väl att man ska välja ut det man tycker är viktigt och förbereda sig för föreläsningarna genom att läsa in sig på ämnet. Jag printade ut fyra av artiklarna, vilket i sig var en lämplig mängd. Sa mitt samvete. Mitt samvete har inte ännu sagt att jag ska läsa dem, dock. Jag väntar på order från samvetet. Dumdidum...

Kursen som börjar imorgon handlar om pragmatiska kommunikationsstörningar. Första året, när vi precis hade börjat studera logopedi och höll på att lära oss de olika termerna, var det någon som frågade vad pragmatik betyder. Talets pragmatik är nämligen en grej som är lite svår att förklara. Den pragmatiska delen av talet är i stort sett att veta vad man kan säga och när. Man kan alltså göra rent pragmatiska fel i talet, fast man annars kan uttrycka sig helt förståeligt, förklarade professor S.

"-...som hur då? Till exempel vad då?" var det någon som dristade sig till att fråga.
"-Jamen... ah..! Som att man inte säger att man är skitnödig när man sitter och äter med folk!" utbrast professor S.

En utmärkt förklaring, på min ära. Jag kommer aldrig att glömma vad det innebär att ha en störning i talets pragmatik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar