söndag 13 december 2009

Julhandel

Tog idag cykeln på ganska hala gator till centrum för att kolla runt lite i de söndagsöppna butikerna. Det var inte så särdeles mycket folk i farten, men visst märks det att det lackar mot jul. Söndagar är ganska bra dagar att handla på, för folk verkar faktiskt i viss mån låta dem vara vilodagar och hållas hemma.

Men jag tycker fortfarande att det är fel att butiker ska vara söndagsöppna året runt. Inte för annat än för att jag tycker synd om de anställda. Så intensiva liv har vi väl inte att man måste kunna handla jämt? Jag unnar butikspersonalen lediga söndagar, det gör jag. Det finns ändå så många yrken som innebär helgjobb, låt butikerna vara stängda. Det räcker gott med att en och annan kiosk och bensinstation är öppna på söndagar.

Jag handlade faktiskt ett par julklappar under min stadsvända. Flera kommer jag inte att köpa, för de ska ju dragas på tåget norrut också. Inkommande vecka har jag en tent och en ganska omfattande inlämningsuppgift som ska avklaras. Ska plugga till tent ikväll, och imorgon tar jag itu med uppgiften. Få se hur långt jag kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar