torsdag 29 januari 2009

She's still got it!

Var så besviken på mig själv igår. Därför tänkte jag ta nya tag idag, och ställde därmed klockan på väckning klockan 08 imorse. Direkt upp fast jag som vanligt legat och vridit mig halva natten, hoppa i duschen och knata iväg till skolan i morgonmörkret. Lagom tills biblioteket öppnade var jag framme och satte mig vid ett skrivbord där för att dona lite. Bra gick det, jag hittade sådant material jag behövde på databasen, och hann till och med sitta och läsa och stryka under en stund. Effektiv tidsanvändning innan lunch och föreläsningen som började efter det.

12 till 18 satt jag på föreläsning i dysfagi, vilket betyder sväljningssvårigheter. Intressant, för det var två gästföreläsare från Helsingfors som var på besök. Men visst stack det lite i hjärtat när vi tittade på en demo-film från den ena föreläsarens terapi. Klienten var en 25-årig kille som varit med om en motorcykelolycka. Svårt hjärnskadad. Rullstol. Får näring via slang. Kommer aldrig att bli bättre. Behöver jag säga mera?

De sista timmarna var roligare, för då fick vi undersöka varandra i mun och svalg med spatlar och citronpinnar. Det senare används bland annat för olika slags stimulering i munnen. Sedan kan man framkalla lustiga reflexer med dem också, beroende på vart man tråmar dem;)

Det blev en ganska lång, men effektiv dag idag. När jag kom hem i mörkret gjorde jag bara en snabb mellanlandning på soffan innan jag switchade kläder och drog ut på en löprunda. Bara för att visa för mig själv att jag nog orkar. Inte blev det något maratonlopp, utan snarare - som pappa skulle ha uttryckt det - "kort men sakta". En bra kvällslänk. Jag är nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar