torsdag 8 januari 2009

I finnsocknen

Som någon av er kanske har läst har jag tidigare uttalat mig om fenomenet rööhååro finskona, en grupp som man hittar ute i finnsocknarna. I Köyst, där jag tillbringar lite för mycket tid för att vara en Öjbo, finns det pintjockt med rööhååro finskona. De är ampra, bleka, ser lite ofräscha och buttra ut, säger "vittu" lite för ofta och iklär sig fleecetröjor i lite olika situationer.



Jag tycker fleecetröja hör till i slalombacken eller som underställ under en huggarblus. Finskorna i Köyst iklär sig fleecetröja när de sitter på någon krogterass under kyliga sensommarkvällar. De har fleecetröja när de åker på besök eller när de är på jobb. För mig skulle det kännas som att sitta i Catmandoo-sportunderkläder på allmän plats.



Och finskor färgar håret rött. De färgar det själva - och de gör det dåligt. Aldrig ser man så många flammiga, ojämna, sönderfärgade hår som i finnsocknarna. Det otäcka är att vissa verkar dela på hårfärgsförpackningen, så att två kompisar har exakt samma färg på håret.



Igår spanade jag in hårfärgshyllan i Halpa-Halli i Köyst, och ser man på. Färgen med "Klarrött" var ganska orörd, medan nyansen "Extra intensivt klarrött", även känt som "Kaustinen 001" till vänster var nästan slutsåld.

1 kommentar:

  1. joo, den där röda färgen börjar ju nog vara lite passé by now... vissa har bara lite svårare att bryta gamla vanor än andra ;)

    SvaraRadera