fredag 16 januari 2009

Frosta ur frysen

Drabbades av en stark hata-Åbo-känsla ikväll igen. För att jag måste vara här en hel jävla helg när andra får sitta vid någons villa och dricka kalja, äta kött och prata skit långt ute på den österbottniska landsbygden. Vilket egentligen är ungefär det sista jag skulle vilja göra, det vet jag ju. Men jag blir arg för att jag inte har den möjligheten. Arg för att andra kan ha roligt och jag helt verkar ha förlorat den förmågan. Arg för att de flesta nog tycker att det är en bra sak att hon hålls där långt borta. Arg - för att det nog stämmer. Hon stör nog minst här.

Och nej, för hundrade gången - jag har inte tråkigt. Eller jo, jag har tråkigt, men det är inte det som är problemet. Jag gillar att vara ensam och ha tråkigt. Jag vill bara inte göra det här.

Och nu - NU ska jag sluta överdramatisera. Det är en bra sak att jag är här. Jag har massor av skolarbeten att göra. Och nej, detta är ingen dålig undanflykt, som i Heartbreak Hotel där Gudrun måste tacka nej till en drink och istället sitta hemma en hel helg för att hon ska "frosta ur frysen". Jag har utan att överdriva en massa att göra, och måste jobba undan i helgen för att hinna med allt.

Det är kallt här. About -14 grader, och det är förbannat kallt i det här råa klimatet med ilande havsvindar. Jag stoppade mig som en korv med WindStopper-långkallingar under löparstassen och dubbla handskar när jag vågade mig ut på en liten löplänk i mörkret ikväll. Kall luft i lungorna kändes riktigt skönt efter att ha andats lägenhetsluft en hel dag.

Tur dock att jag - i motsats till typ alla som sysslat med någon form av tävlingsskidåkning - inte har astma, för det är just i denna slags väderlek som de brukar ha det svårt. Kallt och fuktigt. Kommer ihåg det där skramlandet med astmapipor i omklädningsrummet som mina medtävlare sysslade med innan start, nästan alla hade någon form av problem med luftvägarna. Låg och flämtade och pep i målfållan med pappor och tränare som kom rusande med astmamedicin. Jag skidade nog inte tillräckligt snabbt för att få astma;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar