lördag 17 januari 2009

Mångamånga vuxenpoäng

Idag har jag köpt ättika. Det måste vara alldeles hejdlöst många grader uppåt på vuxenskalan. I alla fall har jag aldrig gjort det förr, och måste söka ganska länge i jättestora Kuppis Cittari innan jag hittade flaskan. Ättikan puttrar som bäst i min kaffekokare, och ska förhoppningsvis råda bot på vad-det-nu-är som fått kaffet att smaka så beskt efter jullovet.

Det var riktigt trevligt att ta sig till butiken idag. Solen lyste så vackert, och det var några minusgrader. Lagom kallt. Kändes nästan som en fin vårvinterdag, förutom att det alltså inte finns någon snö här. Så mycket bättre att cykla på bar backe, förvisso. Höll god fart på mitt gamla cykelskrälle, som alltså fortfarande är i bruk.

Fullt med folk var det i farten, men jag tyckte jag klarade mig rätt bra ändå. Behövde ju inte köa till köttdisken eller någonting annat enerverande. En pytteliten kille, högst 3 år stod och bläddrade bland gratulationskorten nära kassan, och hjälpte sin mamma att välja. "Otetaanko tämä?" frågade mamman, varpå pojken skakade på huvudet, för att det inte fanns någon färdig text på kortet. "Men texten kan man skriva själv" sa mamman på finska. "Men jag kan inte skriva!" protesterade lillkillen. Stackare...

Jag tycker det är coolt med barn som är duktiga på att prata (no shit, kanske en yrkesskada) fast de är jättesmå. Kommer aldrig att glömma den lilla skrutten som tultade runt i butiken där jag jobbade och på perfekt svenska menade att de måste köpa svartvinbärssaft, för att den var slut hemma. Man får inte skratta åt småbarn eller försöka få dem att göra "tricks", men just lillgamla barn, eller sådana som är nästan komiskt mogna för sin ålder är bara så roliga.

En grej jag å andra sidan stör mig på, är min fuktighetskräm som jag köpte för en tid sedan. Det är en sådan där body lotion med lite self-tanning i. Det står på tuben att den också ska innehålla någon slags "light shimmer"-effekt. Vad som är så "light" vet jag inte, för den "shimmern" är enligt mig stora glitterflarn - man blir en levande discokula, ju!

Inte för att jag brukar pyssla med fuktighetskrämer. Enligt mig är sådana bara berodendeframkallande - börjar man smörja så måste man fortsätta. Men nu har jag ju fyllt 25, så... :)

----------------
Tillägg 10 minuter senare

Nu tvättar jag lakan också. Jessus vilken poängskörd idag.

1 kommentar:

  1. nå hur gick det - blev det ngt resultat förutom att poängskörden ökade drastiskt?

    SvaraRadera