tisdag 27 januari 2009

Lite av varje

Lite av varje idag. Till exempel en bra löprunda på lite nya vägar på förmiddagen. Kom till sist ut till en lång och hög bro som jag sprang över. Bra före är det också, lagom kallt och hårpackad, sandad snö att springa på. Halkade bara nästan när jag sneddade genom Kuppisparken en sväng på väg tillbaka.

Minnepinnen som jag så klantigt glömde i skolan åtebördades av snälla klasskompis K, samtidigt som vi var iväg på demo till Puhekliniikka på eftermiddagen. Helt okej demo, men ett ganska sorgligt fall med en relativt ung kvinna med hjärntumör. Jobbigt att titta på.

Dessutom åstadkom jag ett Viktigt Samtal, och svaret blev just så som jag hade hoppats. Jag avskyr att ringa Viktiga Samtal. Jag blir nervös, svettas floder och får tunghäfta. Glömmer bort vad jag ska säga. Ibland när det gäller Mycket Viktiga Samtal måste jag skriva en minneslapp så jag ska komma ihåg mitt ärende. Överst på lappen skriver jag alltid mitt namn, för jag är så rädd att jag ska glömma vad jag heter. Jo, på riktigt.

Alldeles stelfrusen sedan jag kom hem, och det är ju över tre timmar sedan. Fötter och händer vägrar att börja funka, fast jag har både yllesockor och filt. Dessutom är jag så förbannat trött hela tiden. Orkar knappt stiga upp på morgonen, fast vi inte har haft några tidiga starter på länge. Det känns faktiskt som om jag skulle kunna sova hur länge som helst.

Jag sover nog tyngre än jag gjort på länge (även om jag fortfarande har svårt att somna på kvällarna) för jag drömmer en massa. Varje morgon när jag har vaknat den här och förra veckan har jag kommit ihåg delar av mina drömmar, och det har jag inte gjort på evigheter. Jag vet att vi drömmer varje natt, men jag har på en lång tid inte kunnat komma ihåg en endaste liten drömsnutt. Det brukar vara alldeles blankt i skallen på morgonen.

Det ska ärligt erkännas att jag lägger mig alldeles för sent. Jag gillar att sitta uppe och till exempel tala länge på kvällarna, men så som jag håller på nu - slösurfar, tittar på tv och bara lallar helt ensam - är det ingen som helst nytta med vakandet. Jag kunde istället gå och knyta mig vid elva-snåret och stiga upp tidigare och kanske känna mig pigg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar