onsdag 14 januari 2009

Där och då - här och nu

För några dagar sedan lagade jag en brasa i öppna spisen. Jag lärde mig göra upp eld när jag eldade bastun i skären som liten, och lite senare när min bror visade hur man lagar eldn i pannon. Tidningspapper under, stickor på, och grövre klabbar överst. Öppn draaglukon å tänd underifråån. Så sa han. I Tärjä brinner brasan varje kväll.



Kaffe kokat på vedahello är mysigt. Det är en konst jag icke har befattat mig med, men andra gör det så mycket bättre. Pannan hänger med ut i skogen också, och har svartnat över öppen eld. Jag kan dock koka kaffe på gasspis, för det har jag gjort många gånger som liten. Koka, hälla genom filtret och låt stå.


I dessa tider då det är ont om snus, hade jag stor nytta av mitt husmorstips som jag lärde mig av de stora pojkarna för något år sedan. Nämligen att man kan väcka liv i torkat snus med hjälp av - potatisskal. Vissa såg lite skeptiska ut, men lydde mitt råd och ställde sig snällt att skala potäter i dosan. Och visst funkade det. Kanske det blev mera mättande också..?:)

Trots att jag glömde vattna min blomma innan jag stack iväg på jullov, hade den inte tagit någon större skada. Kanske den rentav gillade den lilla torrperioden den fick. En kvist hade gulnat, annars var den tiptop.








3 kommentarer:

  1. o de gulnade bladen ser ju nästan ut som blommor!
    jag lärde mig brygga kaffe (koka vatten, hälla hett vatten i filter) redan som treåring, för då var jag en riktigt kaffemoster. idag dricker jag bara en bråkdel av den mängd jag drack som minimänniska.
    vi har gasspis nu, så jag kan också koka på gas :D
    låter bra att det redan känns bättre att vara där bakom takana!

    SvaraRadera
  2. Du har rätt, det är ju inte bara en vissnad kvist - jag har fått en gul blomma i min grönväxt! Det gäller att se på det med rätt inställning:) Du var då tidig i farten med ditt kaffedrickande, själv förstod jag inte dess tjusning då ännu... Men min kusin fick måriskaffe hos fammo och faffa när han var där i stjöito och de kom ur föusi (fanns inga bra ord på standardsvenska:)), och han var då tre år. Det blev ett snabbt slut på det kaffedrickandet när hans föräldrar fick reda på det:D

    SvaraRadera
  3. min moffa skötte mig när jag var liten o gav mig kaffe redan när jag var tre. månader!! så jag har säkert fått min ranson redan ;)

    SvaraRadera