tisdag 5 oktober 2010

Stryka, stryka liten gardin

Husmoderssysslor på gång. Jag har alltså kånkat fram strykjärnet ur dess gömmor. Strykjärnet som används vid följande tillfällen:

A) Vid flytt, då gardinerna packas upp och ska hängas i fönstren.
B) ...



Det enda den här kvinnan lägger under strykjärnet är alltså gardiner. Och jag stryker bara gardiner när de ska bytas. Och jag byter bara gardiner när jag flyttar. Vad annat behöver man stryka? Ingenting som jag kan komma på i alla fall. Jag hänger alla kläder snyggt och prydligt på galgar när jag tvättar dem, och de torkar så fint. Stryka kläder - bah, vilket slöseri med tid.

Detta får mig osökt att tänka på en bekant som jobbade som au pair i Frankrike för några år sedan. Till hennes uppgifter hörde naturligtvis att sköta familjens tvätt, och där skulle allting även strykas. Även pappans kalsonger. I stringmodell. Och jag har sett fotobevis på detta strykande av herrstrings, så det är alldeles sant.

Eftersom strykning nu inte hör till mina vardagssysslor så äger jag heller inget strykbräde. Mamma försökte visserligen bjuda ut ett överlopps en gång, men jag ansåg det inte nödvändigt. Onödigt krafs. Därför har jag idag strukit på golvet. Bredde ut ett lakan bara, och så satte jag igång att släta ut gardinsrynkor på alla fyra. Och bra gick det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar