måndag 18 oktober 2010

Om damm

En sak funderade jag på idag. Varför måste man egentligen dammsuga? Måste man det? Fyller det någon funktion? Eller är det en sådan grej som man bara gör för att det är så man har städat sedan dammsugaren uppfanns. Först dammsuga allt - sedan ta fram moppen och köra över exakt samma ytor. Vad gör dammsugaren som moppen inte gör?

Jag har ingen dammsugare här hos mig. Min uttjänta dammsugare som knappt orkar suga någonting alls, och som dessutom drar in sladden hela tiden - är kvar i förrådet i Öjan. Ingen vits att ta hit den ens en gång - man blir bara arg av att tampas med den. Och herregud så smidigt och trevligt det är att städa nu! Man fuktar lilla mikrofiberduken till moppen, torkar golven med den, och allt bara skiner.

Det går snabbt, det går lätt, det doftar fräscht, och det blir rent direkt. Och framförallt - det är knäpptyst! Ni vet min ljudöverkänslighet... rimmar illa med en skränande dammsugare. Tacka vet jag en snitsig mikrofiberduk som glider fram och gör jobbet på en gång. Eller har jag missat något?

4 kommentarer:

  1. mikrofiberduk är ett alldeles prima alternativ!

    SvaraRadera
  2. Förr i världen fanns inga mikrofiberdukar, ser du.

    Men jag måste dock säga, att med kombon barn-husdjur-grusig gårdsplan skulle jag inte klara mig speciellt många dagar utan dammsugare. (om jag inte sopade, förstås)

    SvaraRadera
  3. Halder me föregående talare. Jer sku int e ga utan dammsugar, somliga dagan tycker ja vi har meir sand i tamburn än ter ut i sandlådan. ;)

    Men ja sku vila ha en huippudammsugar, fö hede vår Rolfy buri ha gjort sitt, he lömmar no dambi bakett se, som man kan tork upp me mikrofiberduken bakett..

    Men he beror väl på i hurudant hushåll man bor heilt enkelt, somliga sopar som pöllo (t.ex. miin mummu) varenda da å ader dammsugar bara tå he er megastorstädning (t.ex. Märta) å törkar annos bara åv golven.

    SvaraRadera
  4. Aha. Så dammsugare är egentligen inga dammsugare, utan snarare grus- och sandsugare? I egenskap av prydlig kvinna som inte drar in grus kan jag alltså börja med mikrofibertvätt. Låter ju dessutom väldigt high-tec. "Jaså ni dammsuger fortfarande hos er? Nää, själv mikrofibersanerar jag...".

    SvaraRadera