torsdag 15 oktober 2009

Titta på tv


Igår gjorde jag någonting otroligt. Jag tittade på ett helt avsnitt Grey's Anatomy. Från början till slut, sittande i soffan. Jag kan därmed behärska min AD/HD under en hel timmes tid, och koncentrera mig på något så otippat som en amerikansk dramaserie. Utspelat på sjukhus, dessutom.

Är det någonting jag inte förstår mig på är det just detta. Amerikanska serier. Som numera finns i parti och minut. Det är Lost och Prison Break och House och OC och Six Feet Under och fan och hans moster. Jag har faktiskt försökt slänga ett öga på flera av dem, men för mig är de rent ut sagt urtråkiga. Lost är en massa svett och sand och exotiska växter. Prison Break är en tatuerad snubbe som kisar kroniskt med ögonen och pratar med väsande, raspig röst.
Och sedan alla dessa sjukhusserier... Ett gäng läkare - samtliga unga och modellsnygga - som i dämpad, blåaktg belysning räddar livet på modellsnygga patienter som har någon fancy sjukdom. Sällan ett fyllo som har skitit på sig eller en mommo med bröstsmärtor. Därför var jag lite förvånad när jag satte en hel timme på att titta på just en amerikansk dramaserie - i sjukhusmiljö.

Inte ens Desperate Housewifes orkar jag titta på. I Hallis var jag den enda som hade tv, och därför samlades vi i mitt rum för att titta på "Despe" en gång i veckan. Jag orkade titta lite de första gångerna, sedan fick flickorna titta utan mig. Trååååååkiiiiiiiiigt...

Men sedan är jag ingen haj på att titta på filmer heller. Orkar sällan koncentrera mig, och blir därför efter i handlingen från första början. Eller så glömmer jag att höra på. Om jag tittar på en film ska det vara en dyngenkel komedi. Eller kanske ännu hellre tecknad film. Om man måste sitta och lägga ihop två och två eller lösa mysterier måste jag vara väldigt motiverad för att orka hänga med.

Sambo M och jag hyrde en tillsammans en gång, och jag satt som vanligt i egna tankar och löste världsproblem framför bildskärmen. Frågade med jämna mellanum: "Vem är det där?" och "Vart gick han sen?". M svarade tålmodigt, men till sist utbrast hon: "Jumalauta, det har hänt EN sak i den här filmen och du missade det. Du är verkligen sämst i världen (maailman paskin) att titta på film med!".

Förvisso helt rätt:D

1 kommentar:

  1. fniss. vill du komma på tvskådankurs till mig? fast de senaste veckorna har jag bara lyssnat på tv, för ögonen har varit upptagna med att glo ner i virksööme :)

    SvaraRadera