måndag 19 oktober 2009

Ninna-ninna-ninna-naa - boktipset!

Det nalkas vinter, det nalkas snö,

så kallt att man kunde döden dö.

Om några ynkliga veckor bara,

skulle det åter julafton vara.



Med skinka och nötter av alla de slag,

firar vi denna midvinterdag.

Vi gnabbas i soffa och tjatar i kök,

i mammas köttbullar finns massor av lök.



På dörren min farbror brukar bulta,

som små skyndade vi oss att ditåt tulta.

Trodde ju alltid att tomten var här,

men icke - han befann sig i en annan sfär.



I frysen finns alltid en jättestor ask

med jultårtor ämnade för Kronqvists patrask.

På sylten jag alltid skållar min tunga,

det svider så att jag måste skrika och sjunga.



Min bror brukar julgubbe i byn agera,

under tiden tittar vi andra på Bagheera

och andra typer i Kalle Anka,

pappa surt bort från tv-soffan vanka.



Ty tv på julen hör töntar till,

tycker min pappa - han gör som han vill.

Han har sina egna jultraditioner,

som han påpekar gånger miljoner.



Det jag ville komma till var,

att julen åter nalkas för kvinna och karl.

Ett klapptips jag härmed kan leverera

för er som vill pengar på Maja spendera:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar