fredag 30 oktober 2009

Innovativt

Jag hittade just någonting skojsigt på nätet. En svensk typ som skriver blogg - på finska. Det är fråga om en rikssvensk kille som flyttat från Sverige till Finland och jobbar på den svenskspråkiga radiokanalen Radio Extrem. Magnus i A-laget, för er som är insiders.

Grejen är att han alltså egentligen inte kan finska, men ändå bloggar på språket. Och det konstigaste av allt - det funkar! Under sin tid i Finland har han ändå snappat upp finska ord, och bloggar på så sätt att han radar dessa ord i ordningsföljd och oftast grundform i meningar. Vissa ord råkar bli fel, men de påminner ändå om det rätta ordet. Alltså ungefär som då jag talar finska och säger "ääliö" när jag menar "älykäs". Det är väl ingen större skillnad... Man förstår utan problem vad killen menar, och just det att han skriver på finska utan att kunna blir så roligt!

Nu undrar jag: borde jag blogga på tyska? Jag kan ju ändå ganska många ord sedan högstadiet.

2 kommentarer:

  1. svensken är kul :)
    skriv på tyysk du bara, jag ska freist förstaa.

    SvaraRadera
  2. Det är faktist modigt gjort av honom att skriva på finska..

    Testa du att skriva på tyska... så kan vi ju sen skriva i en kommentar vad vi tror att du skrev om :)

    SvaraRadera