fredag 2 april 2010

Tårtan

När jag var liten brukade jag ganska ofta ta fram en bok ur bokhyllan, bläddra fram till en speciell sida och titta länge på en speciell bild. Boken var en kokbok, och sidan jag sökte fram fann i kapitlet om bakverk. Det fanns nämligen en alldeles speciell tårta som jag tyckte var så fin.


På skoj tittade jag i bokhyllan om den fanns kvar, och det gjorde den. Hittade ganska snabbt fram till tårtavsnittet, och där var bilden! Påsktårtan. När jag var liten kunde jag titta hur länge som helst på den där tårtan. Jag kunde inte förstå hur man kunde göra någonting så fint. Små kycklingar. Ägg. Videkissor. Blomman. Grön marsipanbotten.

Så här i efterhand ser den ju ganska tacky ut. Som en barnkalastårta gone wild, liksom. Men tammefan, jag måste nog göra en sådan där tårta någon gång. Bara för att.

3 kommentarer:

  1. Ganska najs. :) Å säkert gou!!
    Hälsningar från snålräven! ;)

    SvaraRadera
  2. Oj, nu när jag läste ditt blogginlägg kommer jag ihåg att jag också hade en favoritbild i en bok när jag var liten. Det var en bok om sömnad där och en bild på ett överdrag till en hög-säng, så att sängen såg ut som ett slott.

    Superspännande bild var det då iallafall, så förstår din fascination av tårtan! :)

    Ha en skön påskhelg
    -Kika

    SvaraRadera
  3. Emma >> Ja veit faktiskt int hu goo on e, men he va mest det estetiska ja föll för. Maja 5 år va fascinera!

    Kika >> Just sådana saker var superhäftiga när man var liten! Min mamma fick då och då en pysseltidning som hon brukade hämta idéer från till sitt jobb som dagistant... den var också jättekul att titta i.

    Plötsligt fattar jag varför barn är så himla fascinerade av banala saker, bara det på något vis ser genomtänkt ut. Som det där med att "posta" färdiggjorda uppgifter i en leksakspostlåda som Pirkko håller hårt på. Ska nog be pappa snickra ihop en som jag kan använda sedan... :) Glad Påsk, och kram från Österbotten!

    SvaraRadera