måndag 26 april 2010

Nu är det KRIG!

Papperskrig, rättare sagt. O, huru jag hatar att brevväxla med Kela. Tanken bakom deras system tycks vara att man komponerar ihop ansökningsblanketter som är så invecklade att ingen jävel orkar fylla i dem, eftersom det ska vara intyg och kopior och specifikationer och utredningar som sträcker sig tillbaka till åttiotalet för att man ska få ut 12€ som sjukvårdsersättning.

Får hyresvärden för sig att höja månadshyran med 50 cent innebär det att man måste dra igång en ifyllningsrumba och plöja igenom en decimetertjock bunt med "förändrade förhållanden"-blanketter och berätta detta för Kela. Så att de kan sitta och vända sina papper och kanske retroaktivt betala ut 2 cent mera i bostadsstöd efter ett halvår när de har räknat klart. Ja orkk int! Ja orkk int!

Sedan undrar jag: what the fuck är "söndring i äktenskapet", som är en punkt i blanketten?! Jag antar att det är skilsmässa man syftar på, men inte fan heter det väl att äktenskapet söndras? Följande punkt lyder: orsak till söndringen. Jaha. Vad skriver man där? "Jo, det är så att min man Bertil alltid sitter med fötterna på soffbordet, och det där fick jag liksom nog av. Ja, och så har han så obehagliga hår i näsan. Jag kände plötsligt att jag ville skilja mig... förlåt, söndra äktenskapet!".

Faa-an, Kela.

4 kommentarer:

  1. Instämmer i hede sista. Kela er ett påfund åv hin håle.... (MEN tänk om int e sku finnas??)

    SvaraRadera
  2. Exakt. Som ja uttryckt me åt en klasskaveri ida: "Kela är röven jag vill sparka så hårt jag orkar... men tyvärr är Kela också röven jag måste slicka om jag vill ha några pengar". Korven har två ändar i detta fall, vilket gör me bådi förbanna å förvirra :P

    SvaraRadera
  3. Jo, Kela e ond. Höll på o få nå fel i höstas då vi fick reda på att famlijer med barn inte är berättigade till bostadsstöd för studerande, fast båda studerar... Logik, anyone?
    Om man "bara" ska ändra nåt litet så kan det ibland gå åtminstone lite enklare om man gör det via internet, då behöver man inte alltid fylla i precis allt på nytt (och så slipper man gå till deras kontor och på så sätt utsätta sig själv för frestelsen att anlägga en brasa mitt på golvet av deras blanketter eller något liknande...).

    SvaraRadera
  4. Hej Johanna! Vad roligt att du kommenterade:)

    Jo, jag hörde av Emma (här ovanför) om hur de resonerar kring huruvida studerande mammor behöver pengar. Tydligen behöver de inte det. Eeh..?

    Jag undviker i det längsta att befatta mig med Kelas blankettcirkus, men eftersom mitt studiestöd har tagit slut efter mars så är jag så illa tvungen. Mina inkomster som bäst är alltså 0€ i månaden. Jag tycker att det borde räcka som förklaring: att jag studerar på heltid och inte hinner arbeta, och att livet inte riktigt funkar utan inkomst...

    Hur som helst, hoppas att det lossnar något slags bostadsbidrag, annars vet jag inte riktigt vad man ska hitta på.

    Hälsa Noomi!:)

    SvaraRadera