tisdag 13 april 2010

Njutning

Är det någonting jag seriöst njuter av så är det bloggar. Dels att skriva själv, men i allra högsta grad också att läsa. Den bästa stunden på dagen är när jag sitter och smuttar på en kaffekopp och surfar runt bland mina favoritbloggar. Det är avslappnande, intressant och i många fall väldigt estetiskt tillfredsställande att läsa bloggar.

De bloggar som intresserar mig mest är sådana som handlar om livet i allmänhet. Alltså inga långa predikningar om djupa saker som man ska ta ställning till eller fundera över. De ska uppdateras ofta, gärna många gånger om dagen, och ett lämpligt inlägg är bara några stycken långt. Där vet jag att mina egna blogginlägg inte passar in, för jag skriver många gånger alldeles för långt.

"Dagens outfit" intresserar mig inte sådär särdeles mycket. Dels för att det är ganska fjantiga bilder, ofta tagna i en spegel där bloggaren står med handen i sidan, drar in magen och skjuter fram axlarna för att nyckelbenen ska framträda klädsamt. Och så den klassiska plutmunnen. Typisk "dagens-outfit"-look.

Gärna får inläggen ha blandad karaktär. En del får vara dagboksaktiga, där man berättar vad som hänt under dagen. Så kan de varvas med till exempel en bild av någonting man sett under dagen. Själv försöker jag varva dagboksinlägg (blir lite för ofta förekommande i min blogg har jag märkt) med kortare snabbinlägg och ibland lite gamla anekdoter eller minnen. Någon gång en grej jag har funderat på och som jag skriver ner bara för att det råkar finnas i skallen.

Här kommer lite exempel på bloggar jag gillar:

Catariina skriver om dittan och dattan, jag vet inte hur jag har ramlat in på hennes blogg. Den är varierande och lättläst. Catariinas blogg

Peppes blogg var först en perusblogg som handlade om trevliga lördagsbruncher på olika ställen i Helsingfors, några ord om hennes jobb och lite annat smått och gott. Sedan blev hon plötsligt gravid, och så blev det en lite alternativ mammablogg. En väldigt vardaglig mammablogg som innehåller väldigt lite ojande och vojande, vaknätter och blöjbyten. Peppes blogg

Eva har en blogg som uppdateras ofta, och som innehåller mycket bilder på hennes två barn. Också en odramatisk blogg, men som faller mera under kategorin typiska mammabloggar. En riktigt duktig fotograf är hon också. Evas blogg

Lisa skriver bloggen som bär namnet Onekligen. Korta och roliga inlägg, ett skönt språk och lustiga tankar. Märks tydligt att Lisa är författare till yrket, för sättet hon skriver på har en proffsig stil. Lisas blogg

Abbes pappas blogg har jag nämnt tidigare. Uppdaterades mera frekvent tidigare, men håller fortfarande hög klass. En blogg om en liten pojke som har Catch22, en kromosomavvikelse som är ganska ovanlig. Innehåller lustiga "ur barnamun"-citat och intressanta berättelser om Abbefamiljen. Abbepappans blogg

Rikssvenska bloggaren Sofi är själv öppen med att hon har läs- och skrivsvårigheter, men vill inte ha någon hjälp med att rätta inläggen innan hon skriver, vilket jag tycker är strongt. Språket är inte perfekt, men fiilisen är på topp. Det här är en ren träningsblogg, som handlar om en ung tjej som gillar att röra på sig. Tidiga morgonpromenader, joggingturer och otaliga pass på gymmet hör till hennes vardag. Sofis blogg

Jag läser många andra bloggar också, men detta var några av mina favoriter. Ta en titt, vetja! Kanske du också hittar någon du tycker om?

3 kommentarer:

  1. Hej, läser tu å Peppes blogg?? :) Najs.

    (Som om vi sku va ti enda...)

    SvaraRadera
  2. Jå, å fleira aader belant brukar å läsa, ha ja hört. Tycker att e er bra'an blogg, int såde överromantisera å int så dalttot:)

    SvaraRadera