söndag 25 april 2010

Rens

Jag har slappat duktigt den här helgen - slappa var min plan, jag har följt den samvetsgrannt, och oh så skönt det har varit. Igår gjorde jag det mest ansträngande för den här helgen, alltså dammsög, dammade mattor, sanerade muggen och moppade golven. Idag har jag torkat lite damm, och det har faktiskt varit ganska avslappnande.

Rensade för skojs skull ur en av mina förvaringslådor, och herr-e-gud vad som har samlats i den. Det är en sådan där låda som inte har blivit urrensad sedan jag flyttade till Åbo för typ fyra år sedan. En typisk låda man stuvar ner sådant man inte riktigt vet var man ska lägga. Jag slängde ungefär 92 % av innehållet, resten var sådant som kunde läggas tillbaka.

Skypade med lillebror som satt i en soffa i Sollentuna och hade lite långtråkigt. Han hade fått två teckningar av barnen i värdfamiljen han bor hos. Med namn på och allt; "Till Joel". Gulligt! Fick mig att tänka på när jag gjorde praktik i ett lågstadium, 2004 eller något. Sista dagen kom sexans flickor med ett kort med texten "Till världens bästa praktikant", och ett litet paket. I det fanns det ett par örhängen de hade köpt tillsammans. Åt mig! Jag har fortfarande kvar både kortet (som hade godismotiv) och örhängena.

På tal om rensande och röjande så ser jag framemot att få göra detsamma i flickrummet i Öja. Dels har jag en ziljon klädesplagg som ska tvättas, sorteras och föras till loppis. Nu vet jag att min mor läser detta med ett snett flin som säger "det tror jag när jag ser det", men jag anser att det inte har varit läge för sådana projekt tidigare. Jag har varit stationerad både i Vasa och Åbo i sju års tid, och inte haft möjlighet att hålla koll på något loppisprojekt eftersom jag inte har varit på plats permanent. Nu kommer jag inom en snar framtid förhoppningsvis att ha min fasta punkt närmare norra Österbotten, och kan sköta saken bra mycket smidigare.

Sedan har jag en kvadriljon pryttlar och prylar som också ska fraktas någonstans och slängas/säljas/skänkas. En liten speciell flicka som går under namnet lilla B skulle kunna få ett tio-tjugotal mjukisdjur, men jag vet inte hur nöjd hennes mamma skulle vara över en sådan lösning. Om vi säger så här så kanske man vill ha plats med annat än kaniner och hundar i plysch i en lägenhet:) The bottom line is: saker ska rensas och prylberget ska minskas. Annars kan man bli en sådan som envist fortsätter att förvara traktorlass av sin grejer hemma hos föräldrarna i fyrtio år. Så ska det inte vara.

Ett problem är dock alla mina böcker. Jag har många böcker, och jag vill inte slänga dem. Barnböckerna och mina "vuxenböcker" är mina skatter. De är både estetiskt vackra och dessutom läser jag dem om och om igen. Men alla ungdomsböcker, typ hästböckerna och alla andra - vad gör man med dem? Kunde öppna mitt eget lilla bibliotek, kanske? Nej, men lösningen är nog förvaring. Jag tänker låååånga hyllor i ett plan, kanske högt uppe under taket. Det skulle vara ganska snyggt att ha långa bokrader, och då kunde jag ju ha plats med alla mina fina böcker.

Som ni märker är jag inne i en rensa-och-ordna-period. Jag boar, kunde man säga. Detta kunde ju vara ett tydligt tecken på en sak: att jag är gravid. Men nej, så roligt ska vi inte ha. Verkligen inte.

3 kommentarer:

  1. Lilla b sku no lajk nallona, he tror ja å... Har en kisto full ter heim vi pappas ännu som vi brukar dyk ner i tå vi er på besök. Men he brukar int va na långvarigt nöje hede me nallona, he finns bara ein som hon älskar meir än all ader å he er "Aa-E" (Nalle) som hon sover me varenda natt å som siter me vi matbordi å i soffon tå hon skådar barnprogram. :)

    SvaraRadera
  2. jag rensade brutalt bland mina Kittyböcker förra året- sparade bara mina favoriter. Resten gav jag till skolbiblioteket i skolan där mamma och pappa arbetar. Kanske en idé? Sen har jag funderat om man borde ha en kläd/prylbytarfest i ngt skede. Det skulle kunna vara riktigt trevligt och givande :) /Emma

    SvaraRadera
  3. Bra idé att skänka till bibliotek! Fast jag skulle kunna tänka mig att ge bort mina till någon flicka i rätt ålder, typ kusinbarn och liknande. Fast jag vet inte om de läser hästböcker fortfarande? Läser trettonåringar annat än Blondinbellas blogg och sina egna textmeddelanden nuförtiden? Förstår de överhuvudtaget en text som inte innehåller smileys, *kramiz* och LOL mera?;D

    Klädbytarfest tror jag tyvärr går bort i mitt fall, då många av kläderna inköptes där kring år 1998-2000 och inte är... ähum, högsta mode längre. Eller kan jag intressera fröken för en midjekort top med en och annan glittrande detalj på? Inte? Nå hur skulle det vara med ett par jazzbyxor i synnerligen följsamt material..?;)

    SvaraRadera