torsdag 15 april 2010

Kommentar


Fick ut våra finska talterapeututlåtanden på föreläsningen idag. Jag tyckte det var lite sött när föreläsaren förutom att kommentera inne i texten hade skrivit en avslutande kommentar längst ner: "Jättebra! För att vara ditt första utlåtande på finska". Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där tillägget. Som: "Bra kämpat... sucker" kanske?:D

Nå. Det finns ju bara en väg att gå härifrån. Uppåt.

Detta må ha varit det första utlåtandet jag har skrivit på finska, men jag skrev faktiskt samtliga rapporter på jobbet på finska i somras. Man fick nog skriva på svenska också, men jag skrev envist på mitt icke-modersmål bara för egen övnings skull. Dock var det inte lika avancerat, utan gick mest ut på att bekräfta att allt var okej eller kommentera om någonting avvek.

"Aini hieman flunssainen aamulla. A-pala tuotu huoneeseen, lääkkeet annettu. Ei kuumetta, ei pahoinvointia. RR 140/80 p.98 klo.08.45. Aamutoimet ohjattuna. Kaikki ok" och så vidare. Eller klassikern "Hoidettu suun. mukaan". Var man lite osäker på hur man skulle formulera att någon hade haft ont i magen eller kissat i sängen eller hade hjärtklappning kunde man bläddra tillbaka i pappren, för med största sannolikhet fanns det en sådan anteckning tidigare. Ett ypperligt sätt att lära sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar