måndag 12 april 2010

"It's a beatiful day!" som Bono skulle ha utbrustit

Datorn fnattar igen. Den rullar sida upp och sida ner och klickar och har sig precis som den vill. Som besatt. Jag ska ändå snabbt försöka plita ihop ett inlägg innan jag blir vansinnig. Mina fönster här hemma går nämligen att öppna sisådär 15 centimeter. Precis lagom för att putta ut en laptop. Och risken för att det ska ske ännu ikväll ökar för varje minut som går.

Jag har haft en alldeles superb dag idag! Och det ska jag nu skriva ner så att jag kan gå tillbaka och försöka återkalla känslan de dagar då det är mera mörka moln som gäller. Tammenfan, nästan allt har lyckats idag!

För det första har det varit ännu en skön och varm vårdag. Termometern på torget visade +18,5 när jag cyklade förbi i kortärmat under kavajen. Tyvärr hade jag glömt solglajjorna i min brors bil igår, men skit i det nu. Låt ögonen rinna av solljus och vägdamm en stund - det är ju vår.

Sedan har jag suttit i skolan och pysslat med gradun. Kollat igenom ännu en öppen fråga på alla mina blanketter och sammanställt svaren. Dessutom har jag gjort en ny, alldeles egen variabel! Trots att handledaren inte var på plats idag har jag helt själv pysslat ihop en ny variabel bestående av de sex första symptomen som en slags sammanställning. Den här nya, egentillverkade variabeln kommer jag att kunna jämföra direkt med en variabel i en tidigare studie och därmed - hör här, för detta är avancerad statistik: dra en slutsats. Återstår bara att se om skillnaden är statistikt signifikant på 5 procentsnivån, som vi forskare säger;)

Förutom detta har jag fått ett fantastiskt bra besked. Ibland finns bara rätt person på rätt plats, och man har turen med sig.

Till råga på allt har jag för första gången i mitt liv deltagit i ett spinningpass ikväll. Jo, jag har faktiskt aldrig gjort det förut. Mitt betyg blev ett rungande nja... Det var faktiskt ganska tråkigt och intetsägande, men som träningsform helt okej. Det är som sagt skönt att lägga ansvaret och kontrollen på någon annan och bara ge järnet själv. Jag svettades nog något slags rekord, tror jag. Golvet kring cykeln var alldeles blött, för att inte tala om cyklisten.

Nu ska jag ge fan i den här egendomligt agerande datorn och avsluta kvällen på det bästa sätt jag vet. Med Frasier på Nelonen. Och njuta av en extremt lyckad tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar