torsdag 5 november 2009

Redogörelse över dagen idag

Idag har jag haft en ovanligt normal dag. På så vis att jag vältrade mig ur sängen redan halv åtta på morgonen och kickade igång torsdagen. Det var i ett ganska råkallt Åbo jag trampade och för att parkera cykeln utanför vad som låter som en amrikansk sjukhusserie, PharmaCity. Det är det dock inte. PharmaCity är en byggnad där vi logopeder samlades för att delta i ett logopediseminarium.

Ett video-logopediseminarium, till och med. Det betyder att vi sitter i ett auditorium med en skärm framför oss. På skärmen syns i tur och ordning föreläsare och åhörare från Tammerfors, Uleåborg, Helsingfors, och så vi i Åbo. Föreläsarna håller en efter en sina presentationer, och vi följer dem antingen i verkligheten eller på skärmen.

Det låter väldigt fancy, men det är det egentligen inte. Det är tungt att stirra på en skärm, och varken ljud- eller bildkvaliteten är särskilt kul att ta del av. Roligare att höra folk tala i verkligheten. Dessutom är 9-16.30 ganska länge att stirra på samma skärm, speciellt när man är ganska ringrostig i föreläsningssammanhang...

Vi gick över gatan till tandläkarskolan för att äta mitt på dagen. Jag laddade med en stor kopp kaffe för att orka hålla mig någotsånär koncentrerad under resten av dagen. Sist och slutligen gick det ganska okej, även om jag min vana trogen glömde att höra på ibland. Nu gäller det bara att sammanfatta och skriva en essä om dagens ämnen. En essä per föreläsning, vill säga. Det blir ett antal. Få se vad man ska koka ihop för någonting.

Små, vassa snöflingor yrde i luften när jag cyklade hem i skymningen. Ska det bli vinter nu? Här brukar det ju inte ens vara någon snö när man åker norrut till jullovet. Fast jag antar att den här snön inte är direkt permanent. Eller så får jag plocka fram skidorna och pulkan.

4 kommentarer:

  1. på ngt konstigt vis låter det så skönt med studentliv... ;)

    SvaraRadera
  2. ps. om det inte vore för det där med att prestera saker och ting förstås...

    SvaraRadera
  3. Mörö! Tänkt bara sej hej å hej å hej! Bella sover å olli har jag parkera i vagnen jer breiver, han följer ivrigt me miin knaprasi jer... elder han GJO he, nu tycks han ha hitta en lösan tråd på sovpåsan ti knaper på..

    SvaraRadera
  4. alegni >> Stundvis är det ganska trevligt. Jag antar att det sist och slutligen är en ganska sorglös tillvaro, fast man inte märker det sålänge man är mitt inne i det..? Lite mindre presterande och lite mera pengar så skulle jag trivas ännu bättre;)

    The machine >> He låter ganska gemytlit! *vinkar liiti åt Olli* He kom liiti snö hii igår, brr!

    SvaraRadera