söndag 15 november 2009

Kaffe med släkten

Igår var jag med mamma till stan för att titta på en eventuell julklapp åt någon, men tyvärr var den slut. Kommer mera på måndag, sa farbrorn i butiken. Hm. Det kan betyda allt mellan att den kommer på måndag till att den kommer till påsk, eller att den egentligen har slutat tillverkas. Sådant kan man aldrig veta.


På eftermiddagen bakade jag lite. Det är helt okej att baka i ett hushåll där folk äter bakverken, och inte i ett hushåll där det bor en, inte särskilt sötsaksälskande flicka med minimalt frysfack. Jag framställde chocolate chip cookies. De verkade vara goda. I alla fall har folk med jämna mellanrum hittat till kakburken här i helgen.

Idag har vi styrt iväg till Kokkola för att dricka kaffe hos min faster som fyller år. Jag har många fastrar, rättare sagt fem. Och en farbror. Och tre mostrar, men det hör inte hit. När man inte bor här i trakten längre märker man hur sällan man faktiskt träffar sina släktingar. Faster A brukar jag träffa på julafton, men till exempel faster G och faster L hade jag nog inte sett på ett par år.


Att sitta och snurra på glasögonen på kaffebordet - ett klart släktfel. Här i ett stilprov av faster G och faster L:)


Ikväll har jag och bästa L varit på analyskaffe. Vi dryftade viktiga saker, såsom skidvallande, arbetslistor, sjukdomar, blommor, vården förr i tiden, snus, halt väglag, resor, kolsyrade drycker, mumintroll, julklappsinköp, vätskebälten, tv-tittande, baciller, regnväder, ambulanspersonal, midsommarfirande, julmat, gamla Öjbor, hårfärgning, nyårshelgen, fotografering, löpskor, reaprodukter, återförsäljare av skidor och döden. Ganska brett, alltså.


Dock var vi lite besvikna över den bristande ordningen på stället. Det låg en duk på golvet bredvid bordet. Säkert några stökiga ungdomar som varit framme. Bah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar