onsdag 18 november 2009

Kamerasnack

Eftersom min egen kamera nu behagar krångla försöker jag hålla tillgodo med mors. Den och jag kommer dock inte överrens det minsta. Min egen Nikon, en basic vardagskamera jag köpte någon gång på 2004, med 3,2 megapixlar (jo, kamerorna hade så få megapixlar på den tiden) har funkat utmärkt. Med den har jag enkelt fått en massa fina bilder, med hur bra skärpa som helst.

Det ska gudarna veta att jag inte är någon proffsfotograf, och inte har jag heller något intresse av att bli det. Jag vill mera vara en tillfällesfotograf, en som knäpper bilder på allt och ingenting, sådant man bara råkar se i vardagen. En typisk bloggfotograf. Som fotar ett trevligt kaffeställe, några snygga löv, en ekorre, ett par söta tanter. Inte heller vill jag släpa runt på en bökig systemkamera för att få maximalt perfekta bilder. Hellre en liten, okej kamera man kan ha i fickan överallt.

Men morsans kamera vill inte som jag vill. Det blir suddigt, grynigt och oklart. Det blir fulare på bild än i verkligheten. Närbilder blir inte bra, trots att jag ställer in skärpan för det. Bilder på avstånd blir inte heller bra. Alla människor man fotar med den kameran blir konstiga. Hmpf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar