fredag 17 oktober 2008

Stillsamt här hos mig

Min lägenhet har fram tills nu vid vissa tillfällen varit olidligt kvalmig. Luften verkar stå still, och temperaturen är nästan äckligt hög. Jag gillar att det är ordentligt varmt inne, så jag får gå barfota iklädd topp när jag är hemma, men vissa stunder har det faktiskt varit lite väl varmt. Så där så jag måste slita av mig kläderna direkt jag kommer innanför dörren. Och ändå lufsar runt och känner mig klibbig och ofräsch.

Nu har temperaturen lagt sig. Det är behagligt här, man kan gå i vanliga kläder utan att svettas sönder, och i mindre kläder och fortfarande inte frysa. Nu till exempel ska jag lägga mig på soffan under en filt bara för att det är mysigt.

Precis som Emma skrev i dagens inlägg är jag också sugen på en bra bok. Är det inte typiskt att jag blir det just när man inte borde läsa för nöjes skull, utan försöka få undan de sidor man har att läsa i studiesyfte. Annars längtar jag inte efter att läsa böcker, tycker det är tråkigt och ansträngande. Men - när man haft en råläsarperiod, som till exempel i våras när jag tragglade psykolingvistik, psykiatri och en herrans massa andra tunglästa böcker i vad som kändes som en evighet var det så sköööönt att läsa vad man ville sedan. Inte ens en bok ville jag ha, utan köpte en riktigt lättläst och IQ-befriad kärringtidning som belöning.

Om jag fick önska så skulle jag vilja ha ÖT i brevinkastet imorgon. Eller varför inte HBL. Lördagsbilagan hägrar. Men ack nej, ingen morgontidning har jag:(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar