onsdag 29 oktober 2008

Favoritfärg?


Har hunnit tvätta och hänga en maskin kläder efter skolan idag. Eftersom jag inte direkt har kopiösa mängder torkutrymme, brukar jag hänga en del på galgar i duschdraperiskenan och på handdukstorkaren. Jag har nästan bara svarta kläder! En del gråa blusar - men annars svart. Det är någon noja jag har, delvis att man ser mindre styggåfeit ut i svart, men egentligen gillar jag fina färger på kläder. Randigt, mönstrat, rött och grönt. Ändå köper jag bara svart, svart, svart. I svart sticker man inte ut. Man syns nästan inte. Ingen lägger märke till en. Det är synd att jag har blivit svart:(


Jag beundrar en som jag ser ganska ofta på dagarna, och skulle så vilja vara som hon. Hon är lugn som en filbunke, klok och alltid vänlig. Ser så stabil och trygg ut, pratar ingenting extra - en egenskap jag har svårt för - men är alltid trevlig och saklig. Kör sitt eget race, och har alltid ett lugnt och snällt leende på läpparna. Till och med hennes röst är stillsam och behaglig. Undrar om det är så man är när man är riktigt tillfreds med sig själv? Kanske hon vaknar varje morgon och känner att hon är kompis med sig själv, och tycker att det är roligt att vara just den hon är. Eller kanske hon aldrig ens behövt tänka i de banorna. Hon har alltid bara varit.


Sådan skulle jag också vilja bli, men jag betvivlar starkt att det kommer att ske. Jag kommer antagligen att vakna varje morgon i resten av mitt liv och tänka "Nejjjj... jag är fortfarande jag". Så kliver jag upp och ungefär avskyr allt en dag till. Fysiskt och psykiskt. Tänk om det inte vore så, tänk om det ändrades. Helst innan jag är hundra, tack.

4 kommentarer:

  1. Det kommer inte ändras av sig själv. Om du vill ändra på dig så är det ett beslut du måste ta och jobba på. Du kommer att leva med dig själv livet ut, det är mycket enklare och roligare att tycka om sig själv, eller åtminstone vara vän med sig själv. Jag säger inte att jag är expert, tvärtom så känner jag igen mig en hel del gällande att vara förbannat trött på att vara just den jag är. Men somsagt, det är ett val, ett beslut man måste göra själv.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också svart! Du kan ju piffa upp svarta kläder med färgglada accessoarer, till exempel en stor röd sjal, snygga smycken eller en väska, det brukar jag göra :)

    SvaraRadera
  3. linn>> Jo, jag vet att ingenting kommer att ramla ner från himlen och förändra mig på fläcken. Det är ju bara jag som bestämmer över mig i slutändan, och jag vet att det krävs mycket arbete för att förändra vissa saker. Bloggen avslöjar dock inte allt, och ibland blir den väldigt vinklad, för att jag väljer att inte skriva allt av privata skäl. Även om det inte verkar så så har jag jobbat på det, men efter en tid börjar man ge upp, och slutar tro att någonting ens kommer att göra någon skillnad. Men du har helt rätt i att beslutet är mitt eget!

    SvaraRadera
  4. lia>> Tack för tipset, det skulle säkert se roligare ut med lite färg. Dock är jag hopplöst dålig på smycken, väskor, bälten, skor och liknande. Det är sådant jag beundrar på andra, men inte får att se bra ut på mig själv:-S

    SvaraRadera