lördag 15 maj 2010

Politiskt korrekt

Jag studsade till lite när jag hörde Shakiras Gypsy spelas på radion. För även om jag inte är så förbannat politiskt korrekt i alla sammanhang, så blir jag lite förvånad när jag hör refrängen:

'Cause I'm a gypsy,
are you coming with me?
I might steal your clothes
and wear them if they fit me.
I never made agreements
Just like a gypsy...

Gypsy är alltså den nedlåtande benämningen på zigenare. Tattare. Om man översätter texten till svenska låter den lite, tja... bedöm själva:

"För jag är en tattare,
kommer du med mig?
Jag kan stjäla dina kläder
och använda dem om de passar.
Jag har aldrig gjort överenskommelser,
precis som en tattare..."

Jag vet inte. Det klingar lite småskumt i mina öron i alla fall.

2 kommentarer:

  1. ÅMG! Jag hörde samma låt i torsdags och trodde först att jag hörde texten fel. Men nej.

    SvaraRadera
  2. Precis. "Säger de verkligen att tattaren ska stjäla dina kläder..?". Jag var tvungen att googla texten:-S

    SvaraRadera