fredag 5 februari 2010

Se till mig som... drömmer mardrömmar

Uj. Jag fick Kaj Korkea-ahos "Se till mig som liten är" av min lillebror i julklapp. Den är bra. Men otäck. Jag läste största delen av den på tåget ner till Åbo i söndags. Sedan läste jag vidare på måndag kväll. När min bror ringde på dörren för att leverera den omtalade lampan var jag så inne i mitt läsande att jag stod som en totempåle med vidöppna ögon i hallen.

Läste färdigt den senare på kvällen, vilket resulterade att jag hela natten drömde oroliga drömmar om Kasper och Lina och Röda Ögat och korvfabriken och bönemöten och sinnessjukhus och gud-vet-vad. Ändå är det ingen rysare, utan snarare en mörk berättelse som kunde vara helt sann. Kanske var det just det. Att jag kände igen platser och till exempel såg vägar och åkrar framför mig. I mitt huvud blir det en förvriden saga, mellan dröm och verklighet, mellan påhitt och sanning nattetid.

Jag är en sådan som inte ska titta på tv, filmer eller läsa böcker eller ens diskutera djupare saker än disktrasor och snöfall - annars tänker jag för mycket. Men "Se till mig som liten är" var faktiskt bra, jag kunde inte sluta läsa den. Ville ju se hur det gick.

Satan, Kaj. Du förstörde en natts sömn för mig!

2 kommentarer:

  1. jag reagerade precis lika när jag läst boken. visst är han en otroligt mångsidig man, den där kaj?
    trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jo, diskuterade boken med några studiekompisar i skolan idag, och andra hade haft liknande reaktioner. Det är en läbbig bok. Men bra. Han är duktig, Kaj:)


    Trevlig helg, alegni!

    SvaraRadera