fredag 12 februari 2010

Cyklar med livet på spel

Nja. Jag plitade en stund på gradun idag. Faktiskt fick jag mest gjort där mellan klockan fyra och fem, när det var tyst och lugnt i skolan. Alla andra hade tagit helg, precis som vanligt folk. Man sitter väl inte och skriver skolarbeten sent på fredag eftermiddag heller..? Fast det gjorde jag.

Jo, och så har jag börjat med en ny klient idag också. Det är min fjärde korta praktik. Den sista jag gör i skolans klinik, som det ser ut nu. Lite synd, för vi har en massa bra material där. Dataprogram, spel, uppgiftskort och ganska mycket leksaker.

För övrigt. Jag frågar mig följande: Varför sandar man omsorgsfullt trottoarerna i Åbo när man inte får cykla på dem? Mitt på vägbanan där det är tänkt att man ska cykla - helt livsfarligt och hur dumt som helst - finns inte ett enda sandkorn. Bara is och lös snö som man slirar omkring i.

Jag försöker faktiskt följa några slags trafikregler och cyklar oftast där man ska cykla istället för på trottoarerna, mest för att en massa hysteriska människor ska slippa skrika efter mig tio gånger om dagen, men just nu går det inte. Cykeln gräver ner sig i snön, halkar till på blankisen som gömmer sig därunder, eller slinter ner i något djupt hjulspår.

När man slinter runt mitt i vägbanan med bilar och bussar och fanskap omkring sig i morgonrusningen, då slås man av hur idiotiskt detta är. Man ska väl för i jösse namn få cykla på vintern? Alla packar faktiskt inte undan cykeln när det blir rimfrost på marken för att ta fram den till Wappen! Hellre cyklar jag då på trottoaren och bryter mot lagen och får en och annan åthutning av någon pensionär än att jag sprider ut min hjärnsubstans under något bussdäck.

Och vem stör det om folk cyklar på trottoaren? Vem? Jag har fortfarande aldrig i mitt liv cyklat på någon fotgängare! Nehej, Åbo. Om man måste cykla på körbanan så får ni se till att man kan göra det också. Utan att dö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar