söndag 7 februari 2010

Bruno II

Ungefär strax efter att jag hade inhandlat klänningen igår, bloggat om den och hängt in den i skåpet drabbades jag som jag vanligtvis gör här i Åbo av helguttråkningssyndromet. Jag och min ena bror bestämde oss därför att - vare sig han ville eller inte - hälsa på vår andra bror. Sådär annars bara. Lördagsvisit. Det hör väl till fin, finlandssvensk etikett?

Efter att ha anlänt till Studentbyn, pratat om dittan och dattan, hört på Håkan Granlund på Youtube, plöjt igenom senaste veckans HBL samt betraktat lillebrors ryggtavla då han diskade ett berg av porslin, var det tråkigt igen.

Vad gör man på en lördag eftermiddag/tidig kväll i Åbo om man inte vill a) supa sig redlös på något studenthak, eller b) eh, ja... kan man göra något annat här? Nå, man kan till exempel ta en liten tur i omgivningarna. Till exempel till Nådendal. Där körde vi runt och tittade, och gick sedan in på en hamburgare som kvällsmat.

Sedan spanade vi in hamnen, där bland annat Silja Europa låg vid kajen och lystes upp av massor med strålkastare. Bilköer ringlade sig in i magen på henne, så jag antar att man skulle lägga ut inom en snar framtid.


Körde runt lite längs åstranden, tills vi kom på att man nog kunde ta en kaffekopp på någon av åbåtarna. Vilket vi också gjorde. Den här lilla båten, Bruno II klev vi ombord på, och drack varsin stor mugg kaffe. Det var nog det mysigaste kaffeställe jag beskådat i mitt liv. Inbäddat i massor av snö och med rimfrost på de små runda fönstren. Inne var det riktigt varmt och dämpat, med ljus som brann på alla små bord.

Sedan en tur genom stan, och så sa vi hej-hej och gick hem för att sova. Eller. Jag traskade i snöfallet och köpte en påse godis på Makuuni och gick hem för att titta på film och knapra karameller. Är det godisdag så är det:)

2 kommentarer:

  1. Brödren e bra ti ha... fast miin ana stängd bestämt dören om se i lödas tå vi va ti kokkola å hälsa på, bakett han had geedd bånen en giftoan blick.... Hehe...

    SvaraRadera
  2. Heh. Han känd bara att "Nee-e, ida OOORKAR ja int vara morbror!" :)

    SvaraRadera