lördag 13 februari 2010

Ni som vet:

Jag skulle behöva lite hjälp med mina axlar. Jag försöker sitta som folk, även om jag ibland sjunker ihop likt potatisar i en säck framför datorn. Försöker sträcka på mig och hålla ryggen rak när jag står och går, men märker hela tiden att axlarna sjunker framåt. Huvudet faller fram, nacken kröks framåt och axlarna pekar mera rakt fram än åt sidorna. Jag kutar med ryggen.

Nu har jag ingen som helst kunskap om muskler, ligament och senor, men det känns som om jag saknar någonting som ska "hålla jämvikten" i axlarna. Alltså den kraft som ska dra bakåt axlarna och ihop skulderbladen. Hur ska man träna för att få upp en jämn styrka i axlarna? Finns det några speciella övningar som jag borde satsa på?

Någon?

8 kommentarer:

  1. Jag veit ein superbraan bok som du sko kuna låån från biblioteki...om e finns ter...Stora ryggboken, Woxnerud och Ringberg, 2006. Ter finsta kålkkå bra träningstips ho man stärker ryggmuskla. Rekomenderas varmt! :)

    SvaraRadera
  2. jag har samma problem. jag försöker uppmärksamma hur jag sitter, men glömmer bort dem om någon minut. he som e pila, e pila.

    SvaraRadera
  3. Jusu >> Aha, tack för tipset! Ja tränar noo ryddzin ganska mytji, men ja undrar om ja ha träna an naaleiss... obalanserat. He känns som musklen sku dra fö mytji framåt. Hm. Ja ska läsa liiti rygganatomi så kanski ja blir klookari:)

    alegni >> Nånå! Alltid kan man väl åtminstone göra små förbättringar..?;) Borde ha ett alarm kopplat till kroppen, ett som tjuter öronbedövande när man sjunker ihop det minsta:)

    SvaraRadera
  4. Enklaste varianten av biofeedback- sätt en tejpbit i nacken/ på ryggen. Så stramar det när du int kommer ihåg att sitta rakt. Kanske värt att testa?
    (har inte hittat på själv-läst i en bok o då måst det ju vara sant :P)
    H/Emma

    SvaraRadera
  5. Det finns en muskel nånstans mellan skulderbladen som man sällan kommer ihåg att träna, men som just ska dra ihop där så att man inte faller fram med axlarna. En fysioterapeut visade en gång hur man ska göra, men kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur just nu...Man hittar det säkert i nån bok!

    SvaraRadera
  6. Ligg på rygg på golvet, dra in hakan utan att böja huvudet neråt (gör dubbelhaka, lyft huvudet och dubbelhakan 5 cm från marken och håll i 30 sekunder. Vila och upprepa proceduren i magliggande. Avsluta med att i sittande med god hållning tänja ut de djupa nackmusklerna du nyss tränat göra en till vacker dubbelhaka och håll/tänj i 30 sekunder. Motarbetning av framåtskjuten nacke / strutshals.

    Siti å dra ihop skuldäblade utan att svank i ryddji, känn et vikka muskle du arbeita me å använd fantasin fö ti få liti motstånd åt övninje.

    Peace and love, KRAAAM på vändagen!!!!

    SvaraRadera
  7. Emma >> Låter lite lustigt, men det är väl oftast de där hadfasta knepen som brukar hjälpa. Fast... vem ska sätta fast tejpbiten?;P

    Astrid >> Jo, det känns som om det är någon muskel just där som borde tränas upp. Får väl googla lite?;)

    SvaraRadera
  8. Sofi >> Åh, tack! Råd från experten:) Ja ska följa instruktionerna direkt! Ja byri faktiskt ha liti strutsaktoan kroppsställning - axlan snart hööger upp än hövo:-/ Måst åtgärdas!

    TREVLIG VÄNDAG på te å! Å häls åt maken:) KRAMAS-BANANAS!

    SvaraRadera