fredag 19 februari 2010

Nog är nog

Alltså på riktigt. Jag vet att det har sagts förr, och att det kommer att sägas ännu. Att det har varit samtalsämnet de senaste (många) veckorna. Att det börjar vara uttjatat. Men nu börjar jag tammefaa-an ha leidon av den här satans jävla, pisskalla vintern som bara blir kallare och kallare. Och på den här satans jävla piss-snön som aldrig slutar att falla.

Snö är väl okej. Det hör väl till vintern i det här landet. Det är ganska fint med snö. Men det finns en gräns någonstans. Och den gränsen har överskridits för mycket länge sedan. Jag orkar inte ens reagera mera, utan slänger mest av gammal vana ett halvt öga på termometern i köksfönstret innan jag går till skolan. Numera konstaterar jag bara att det är någonstans mellan tio och tjugo minusgrader, och att en fuktig jävla dimma ligger tät på andra sidan glaset. Då vet man att det är a) kallt och b) fuktigt. En ganska risig kombination i mitt tycke.

Jag har tröttnat på att bylta på mig tonvis med kläder i lager på lager. Det är ju ändå råkallt och jävligt på sträckan mellan hemmet och skolan, oberoende av kläder. Det är bara tidskrävande och bökigt att stoppa sig som en Michelingubbe innan man ska ut. Imorse körde jag på mina vanliga leggings med tunika, en lång kofta och uppdragna benvärmare. Vinterkappa. Mammas supersjal i tre-fyra varv kring halsen, mössa på knoppen och handskar på händerna.

Varje morgon får man pulsa efter cykeln och försöka borsta bort den mesta snön som fallit under natten. Gräva ur cykelkorgen. För det har hittills snöat varje natt. Den liksom slutar aldrig att falla. Imorse blåste det dessutom riktigt rejält, och snön kom i små kaskader i ansiktet. Jag börjar vara expert på att cykla utan att se någonting vid det här laget. Så här har det tammefan varit sedan jullovet slutade!

Framme vid skolan får man borsta av sig det mesta av snön, gå in och putsa upp sig någorlunda på närmaste toalett. Alltså torka bort rimfrost ur ögonbrynen och snyta sig och med spänning kolla om någonting av mascaran sitter kvar. Ibland gör det det.

På nyheterna ikväll lovade man ännu kallare i helgen, och dessutom vindstyrka med klassifikation storm. En del färjor har ställt in sina avgångar på grund av oväder. Fan anamma. Jag hatar detta väder av hela mitt hjärta. Var är de vackra februari-marsdagarna med -2 och solsken? Ispromenaddagarna. Pulkapackedagarna. Skida i solbrillor-dagarna. Var?

3 kommentarer:

  1. Instämmer så in i norden!!!!

    Visst, är det vinter ska det vara snö o kallt...Vi har fyra årstider och det ska märkas att vi har det också... MEN det behöver f*n inte snöa varje dag, och vara runt -10--20!!!

    Snart söker jag mig ännu mera söderut än jag redan är. Prkl!

    //Nina

    SvaraRadera
  2. Nina >> Ja, PRKL, ja troodd att man iaf sku ha fördelen korta vintrar i dehe ändan åv landi. Okej, he e bara februari ännu, men i mars vill ja byri si åv våren. Annos byri ja misströst...

    Ingelalegni >> Tur, annars hade jag varit tvungen att HÖJA PÅ RÖSTEN YTTERLIGARE!;)

    SvaraRadera