fredag 3 april 2009

Och inatt...

...drömde jag att familjen Kronqvist hade skaffat en GIGANTISK orm som husdjur. En en-orm orm, kan man säga. Som var elak, opålitlig och egentligen livsfarlig. Sisådär tolv meter lång och till tjockleken som en medelstor labrador. Som snärttade till med svansen så att man fick riktiga piskrapp om man hade otur.

Kan det ha att göra med att jag igår satt och läste in mig på en talproduktionsmodell. Teorin handlade om talets motorik och att man lär sig känna igen så kallade "constriction targets" när man planerar atrikulationsställe och bla, bla, bla. Allt detta är alltså mycket komplicerat, och antagligen total hebreiska för en som inte har levt i denna verklighet av termer i tre år. Men varje gång jag läste constriction (=ungefär sammansnörning, strypning, ihopdragande) tänkte jag på boa constrictor, alltså boaormar.

Min hjärna skötte om bearbetningen av materialet inatt. Kanske inte exakt som jag hade hoppats, men...

3 kommentarer:

  1. kanske jag har en boa i min hals... den känns så där constricted mest hela tiden...

    SvaraRadera
  2. Faktiskt så heter de konstriktorer de där musklerna som klämmer ihop matstrupen så maten åker ner. Så kanske det är något mankemang med dem, då...

    SvaraRadera
  3. fast jag har inga problem med att få ner maten. inte alls ;)

    SvaraRadera