torsdag 23 april 2009

Köttsoppa

"Tå ska ja ta köttsåppon. Bare för ti fittas!"

Orden uttalades av Närpes i dagens matkö. Anledningen var att det som vanligt fanns flera olika lunchalternativ, bland dessa kycklinglår, pastagryta med bönor och oliver, och annat smått och gott. Och så satans köttsoppa, vilket är det absolut vidrigaste jag vet. Bara dååmin (=stanken) av sådant kadaver får mig att kväljas. Jag vill inte ens sitta bredvid någon som äter köttjävelsoppa, vilket jag i min dumhet sa högt. Där fick jag sitta då. Med ett köttsoppsstinkande lunchsällskap.

Jag överväger att ringa ett samtal till sydösterbotten för att berätta för Mamma Närpes hur hennes dotter uppför sig. Det kan vankas minskad veckopeng eller indraget lördagsgodis för sådant.

Åh, Gud vilken lång dag det har varit idag. Klockan nio bänkade vi oss i en alltför trång föreläsningssal och hade maratonkurs till klockan sex. Imorgon samma sak, med den lilla skillnaden att vi börjar klockan åtta. På lördag morgon fortsätter vi samma äckliga tid. Det är en sak att sitta på föreläsning, som är nervpåfrestande i sig. Det är en annan sak att sitta på samma plats och ha samma ämne med samma föreläsare under niotimmarspass flera dagar i följd. Man vet knappt vart man ska ta vägen.

Cyklade en sväng via Kuppis Cittari på väg hem. Det var varmt och skönt väder, och kändes bra med lite lyft i lungorna efter att ha suttit inne hela dagen. Handlade lite smådutt och hann hem till Salkkarit halv åtta. Vid det laget var det bara att slänga lite mat på plattan och krypa i mjukisbrallorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar