söndag 26 april 2009

I mellaneuropa

Jag drog ut på en runda i solen på eftermiddagen. Med en tunn knäppablus över toppen och byxor som lämnar anklarna bara. Det var skönt i värmen, och det kändes som om jag var ute någonstans i mellaneuropa, inte i Finland i april. Folk låg på slänterna ner mot ån, och uteserveringar var fulla med folk som satt på kalja eller kaffe i värmen. En del strövade längs med ån med lösglass i handen och solglasögon på näsan. Skönt!

Vissa överreagerar trots allt lite på att det inte är snö på marken, och inbillar sig att det har blivit sommar över en natt. Det är trots allt bara +17-18 i skuggan, och inte nödvändigt att gå i flipflops och tanktop. Igår hade till och med fyra killar suttit med bara överkroppar i en BMW-cabriolet i centrum. Det är kanske att ta i..?

Har dammsugit, moppat och städat muggen idag också. Samt haft ut mattorna på den nyss nämnda piskbalkongen. Mot reglerna, som tillåter mattvädring på konstiga tider. Typ 8-12 på vardagar och lördagar 9-14. Men precis som jag jävelskap cyklar på trottoarerna och skiter i fenomenet röd/grön gubbe, utan följer regeln "jag hinner nog över" här i Åbo så gjorde jag som det behagade och dammade mattor klockan tolv en söndag istället. Dock har jag slutat att plinga frenetiskt för att folk ska flytta på sig när jag cyklar på de cykelförbjudna trottoarerna. Det retar upp gamla, gnälliga gubbar onödigt mycket, har jag märkt:)

Det luktar fräscht av citron-Ajax här hemma. Lite väl fräscht kanske, eftersom jag lyckade sparka omkull tvättmedelsdunken när jag moppade så frenetiskt. Typ en halvliter outspädd citronskurmedel for iväg ut på golvet. Nå, värre saker har väl hänt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar