måndag 23 februari 2009

Perjantaipullo och Terminator

Helgen är slut, veckan tar vid. Skönt, tycker jag som får mindre tid att tänka. Och mindre tid att stilla den där stora, svarta råttan som sitter i magen. Dumma, jävla råtta som ska förpesta allt med sina onödiga åsikter.

Imorgon är det dags för det som klasskompis K kallade mina femton minuter av fame. Jag ska presentera Uppsatsen, och ta emot spott och spe för alla syftningsfel och vaga formuleringar. Jag?! Som skriver strålande fulländat. I alla situationer. Bah! Ska det vara nödvändigt? Ärligt sagt öppnade jag min Skrift ikväll och kastade en blick i den på måfå. Hittade ett stavfel i den första meningen jag fick ögonen på. Bådar detta gott?

För att råttan i magen skulle hålla sig lugn och inte bli allför elak drog jag ut den på en trevlig kvällslöprunda. Råttan brukar bli snällare då. Det var en bra länk. Jag tog det ganska lugnt, och det var ett bra väder att springa i. Lagom kallt och inte särskilt blåsigt. Tog en sväng genom Kuppisparken på väg tillbaka, och blev lite sugen på att åka skridsko när jag såg isbanan där. Kanske jag hinner prova på lite uppe i Österbotten någon gång? Ska nu Öjarinken vara i skick ännu? Eller hur är det ute på isen, går det att skrinna där eller är det skidor som gäller?

Tittade på ett av mina favvoprogram, Böle ikväll. En skitrolig, animerad finsk serie som (antar jag) utspelar sig i Böle. I dagens avsnitt hade en del av Alkos sortiment blivit förgiftat, vilket ledde till att samtliga Alkobutiker stängde i landet. Landskris, uppror, demonstrationer och protester. Nyhetssändningar från kaoset. Hur ska finska folket klara sig utan sin perjantaipullo? En forskare presenterade en teori om att finländarna är så vana vid sitt fredagssupande, att man kan räkna med att Pavlovs klassiska betingning skulle fungera även här. Ni vet, om man ringer i en klocka när man ger mat åt hunden, kommer den till sist att dregla bara av att man ringer i klockan. Och visst var det så. Man blev dyngrak bara av att veta att det var fredagskväll, vare sig man hade druckit eller inte. Fascinerande, detta...

I övrigt mest skit. Jag börjar bli trött på detta. Till råga på allt har jag sträckt en muskel i nacken, så jag rör mig som Terminator. Aj, jag är för gammal för detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar