lördag 21 februari 2009

25 till

Jag har hur många sanningar som helst på lager. Varför inte 25 till så här på en lördagseftermiddag?

1. Jag var 19 år när jag fick min första mobiltelefon. I studentpresent.

2. När jag gick i dagis hade nästan alla flickor röda gummistövlar med en hund iklädd sydväst på skaften. Det var nog den första trenden jag upplevde. Jag var sex år.

3. När jag gick på tvåan skulle alla flickor ha svarta lackstövlar. Jaana var först. Vilken lycka när jag öppnade min födelsedagspresent på 8-årsdagen. Ett par lackstövlar!!!

4. Jag har aldrig blivit sydd/limmad/opererad i hela mitt liv.

5. Jag fastnade i pääroaali (=potatisupptagarmaskinen) när jag och min äldre bror var ensamma kvar i potatislandet när jag var liten och han körde traktorn. Kommer ihåg att jag fick ett långt sår på baksidan av benet. Och att det blev en rejäl skorv som stramade länge efteråt.

6. Jag tycker att cider är bland det vidrigaste man kan dricka. Ge mig kalja!

7. Jag har sysslat lite med vinterbad för något år sedan. Första gången jag testade var det många minusgrader, snöyra, kolmörkt och ingen belysning. Jag och kompis N turades om att stå vid vakkanten och lysa åt varandra med ficklampa. Det var en tuff början, men vi höll på hela vintern sedan. Nu har jag legat av mig.

8. När jag var liten ville jag bli brandman. Det gick över när samskolan i Kokkola brann...

9. Jag har kursen "Popmusik" godkänd från åren på Peffan i Vasa. Jag tentade trummor, bas, keyboard och gitarr.

10. Jag gjorde mycket annat på Peffan också. Häcklöpning, keramik, växtkännedom och vattenlekar i barnbassängen i Vasa simhall, för att nämna en del.

11. Jag har sett Martti Ahtisaari i pälsmössa.

12. Jag och en kompis hittade en gång en död säl ute på en udde vid villan. Utan huvud, may I add.

13. Jag har ätit morgonmål tillsammans med Janne Ahonen och resten av finska backhoppningslandslaget.

14. Som liten fick jag varm kakao med vispgrädde på säng när jag fyllde år.

15. Jag lyssnar nästan aldrig på musik, och har aldrig laddat ner en enda låt i hela mitt liv.

16. ...funderar ändå på om jag kanske borde lära mig. Mp3-spelare, kan det vara någonting?

17. Vi har haft en hund som hette Findus.

18. Jag tycker om att göra saker ensam. Har många gånger övervägt att traska ner på stan och sätta mig mol allena i ett café, läsa någonting och dricka kaffe. Fast det slutar alltid med att jag kokar kaffe här hemma istället.

19. Jag brukar titta på The Hills på MTV. Funderar ofta på hur mycket som är scriptat, eller om personerna egentligen är skådespelare till 100%.

20. Jag kan - vilket mina klasskamrater har upptäckt - ohälsosamt många citat ur Astrid Lindgren-filmatiseringar.

21. ...men Karlsson på taket tycker jag inte om. Han är dum.

22. Jag är dålig på att köpa presenter. Urdålig. Jag går typ in på en bensinstation och köper spolarvätska, för att jag inte kommer på någonting annat. Nästan.

23. Jag hatar nöjesparker. För mig är de miserabla, stökiga ställen dit miserabla stökiga familjer kommer. Med gnällande barn, i vilka de trycker sockervadd och godis och lägger i karuseller. Inte en bra kombination. Jag blir också gnällig om jag är stressad, trött och mår illa.

24. När jag var i typ 10-årsåldern hade jag en period då jag avskydde glass.

25. Jag har en grön dammsugare.

4 kommentarer:

  1. vinterbadasi e hittn!! :D

    burja på nyitt i vintras.. men he tasmast :)

    SvaraRadera
  2. He sku vaa hittn, men he ha tasmast fö me å:-/ Tu får byri mee e tii på holmin iställi;)

    SvaraRadera