onsdag 12 november 2008

Lite bättre

Nå, nu har jag vaknat till i alla fall, sitter med förmeddaskaffi och påtar på nätet. Varje gång jag - som denna morgon - dricker både te och kaffe, snurrar en textsnutt ur en barnvisa i mitt huvud. Den om trollkarlen från India Land på Amalia strand... som drack båd' kaffe och te. Han som trollade sig själv till ett saftglas och av misstag drack upp sig själv. När jag var liten tyckte jag att det var tragiskt. Och så minns jag att jaghar varit på någon dagisfest, kanske på Svenska Dagen, när vi sjöng den visan, och Matti var utklädd till trollkarlen.

I övriga nyheter: Jag hatar Moodle! Har tidigare skrivit om denna fåniga idé, som vi tvingas dras med i kursen i Neurologiska Kommunikationsstörningar. Moodle är något slags forum på nätet, som funkar som någon slags möteplats för oss på kursen. Tanken är att allt kursmaterial och alla datum, meddelanden, frågor och all info finns på denna Moodle-bas. Men jag hatar sådana löjligheter!

Vi är bara vår klass på den kursen. Vi är tolv deltagare, och vi har alla andra kurser tillsammans. Varför kan vi inte sköta allting som vanligt, alltså komma överens om sådant under föreläsningarna, och om det är något extra eller något material som ska skickas, så kan man skicka det på vanligt vis, via mailen. Det är därför vi har en mailinglista. Ett klick, så åker mailet ut till alla på klassen.

Allt man frågar resulterar i svaret: Det finns på Moodle. Och jag ska erkänna: Jag glömmer hela tiden bort att jävla Moodle finns! Jag har varit inne på fanskapet kanske två gånger, och då har jag fått fråga hjälp för att hitta alla artiklar och material. Däremellan har Moodle försvunnit ur min verklighet. Tydligen ska det gå att kommentera och skriva grejer åt varandra på detta Moodle, men det kan man väl lika bra göra i klassen. Det löjligaste av allt är att föreläsaren skickar mail där det står att vi ska kolla Moodle för mera info, eller gå in på Moodle för att hämta den och den artikeln. Men herregud, vore det inte enklare att maila skiten på samma gång, när du en gång är inne i mailboxen!

Minns att vi hade någonting som hette Blackboard under min ljuva tid på lärarhögskolan. Men då var det faktiskt någon slags poäng med den - ja, här försvarar jag peffan. Då gick kursen ut på att skriva ett arbete och alla skulle kommentera allas arbeten. Alla la alltså in sina arbeten på Blackboard, och så fick alla gå in och klicka en liten kommentar under varje skrift. Istället för att vi skulle vara tvungna att printa ut tjugofem arbeten, alltså. Men detta Moodle (som naturligtvis inte kan vara Blackboard, utan ett annat, liknande program bara för krånglighetens skull) är bara fånigt.

För att använda ett grymt fult och språkvidrigt men ack så talande uttryck från Kokkola: Moodle e från röve!

Och nu är kaffet slut.

3 kommentarer:

  1. Instämmer, Moodle suger big time. Vi tvingas gå kurser där från arbetet o gjorde de på polisskolan också. He e nåting i grundidén som helt enkelt int funkar.

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att det inte bara är jag som är dum och inte fattar. Kan förstå att liknande system kan vara bra (om de har logisk, vettig design och funkar ordentligt) i vissa situationer, men just i denna kurs är det bara en löjlighet, ett försök att vara modern eller fancy på något vis. När vi har ett mailingsystem som funkar utmärkt, och dessutom är en väldigt liten och nära grupp som har allt tillsammans. Annat vore det om det var en distanskurs eller människor som annars inte har möjlighet att diskutera öga mot öga.

    SvaraRadera
  3. ...vänta, min första mening lät fel! Jag menar att det är skönt att någon annan har negativa erfarenheter av Moodle, och tycker att systemet är dåligt - och att det inte bara beror på att JAG är dum och inte fattar. Det var så jag menade, inte att du också är det:)

    SvaraRadera