tisdag 11 november 2008

Ett mail med den ängsliga rubriken "Kanden?!"

Satt på föreläsning om informationssökning imorse, och kände kandidatångesten gripa tag med sina iskalla fingrar kring min arma strupe, som Skinn Skerping gjorde på pigan i Astrid Lindgrens bok. Ångesten ökade i volym så jag måste bränna iväg ett mail till professor S, och nu är handledningstid bokad. Får förbereda mig på ovett av värsta slag, men det är sådant man får ta.

Efter föreläsningen satte vi oss med forskningsgruppen och gick igenom våra testresultat. Det blev ganska mycket diskussioner om vad som skulle godkännas, och vad som måste förkastas. Vissa svar vill man så gärna godta, eftersom man förstår hur de menar, men för att testet ska bli giltigt räcker det ju inte med några närapå-rätta svar. Sedan lunch med flickorna, och vi satt en lång stund och pratade vid bordet. Jag åt vegemat idag, tänk, och spädde på hippiepoängen med någonslags groddsallad. Lasagne med nötter och kidneybönor och någonslags soja/tofu/vegewhatever. Liknade fetaost men fastare och smakade egentligen ingenting. Men annars var det väldigt gott.

Imorse ilade jag nedför backen mot skolan på min stålkamel, och det kände som en evighet sedan sist. Tänk att man kan ta sig glidande till skolan, istället för att lorva och gå. Att det regnade var ju ett litet minus, men hey - när man cyklar tillbringar man kortare tid i regnet än om man går. Jag var dessutom så glad över att ha en cykel så jag trampade på som en liten hamster i sitt hjul.

Renoveringen i mitt hus pågår för fullt fortfarande, även om rörremppan och det eviga borrandet har upphört. Nu håller man på målar och har sig, så det är en ren labyrint att ta sig ut. Men de nya golvplattorna man har hunnit lägga på första våningen ser himla snofsiga ut. Annat än den sunkiga plastmattan med byggdamm och paffskivor som jag trampat på ända sedan jag flyttade hit. Undras om gubbarna kunde tänka sig att slänga det där snygga, modernt matta, gråa golvet här inne i min lya också. Wouldn't that be something.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar