torsdag 27 november 2008

En aning bajs

Känns som en lång dag igen. Den började med maratonföreläsning från nio till tolv. Och nej, jag hade inte kunnat sova ordentligt inatt heller. Lite bättre, men inte tillräckligt, så jag var dödsslut redan innan jag krånglat mig till skolan. Lite halt och plusgrader var det, men ändå inte gumpparväder. Mina fina stövlar får vänta en stund ännu. På riktigt slask.

Var och kollade terapi mellan föreläsningarna, och sedan var det neurologiska kommunikationsrubbningar som avslutning på dagen. När man har en sådan dag, veckan börjar vara slut snart och man dessutom inte har sovit tillräckligt är det inte konstigt om man börjar ha underlig humor. Till exempel lägger en halvtimme på att berätta bajshistorier från våra arbetsplatser uppe i logopedin.

Nästan undantagslöst alla på logopedin jobbar extra eller har sommarjobbat på diverse åldrigshem och boenden, och när man hör på de andra verkar det vara ganska likadant på alla ställen. Ni vet, bajslista, Levolac, bajs, löst bajs, housuvaippa, bajs och bajs. Till sist blir man så avtrubbad så man sitter och diskuterar bajs på kaffepauserna. Som kompanjon M i somras som var imponerad över bajskorven "oikein semmonen nyrkin kokoinen!" som hon just varit och beskådat i samband med blöjbyte.

Oh well. Och visst är det väl tur att vi har Närpes på klassen, så man blir lite nedtagen på jorden ibland. Jag funderar starkt på att ge ut en bok med Närpes' samlade uttryck, så att jag kan läsa under regniga dagar. Det händer sig nämligen att jag ganska ofta viker mig dubbel när hon öppnar munnen.

"In aaning? Hödu, vill et veta hu mytchy in aaning je? He je tå et taar in krankfitt, å tvättar'a i schuu oliika vaten. He som je kvar baaket - he je in aaning!"

Det faller sig efter en sådan dag att flera på klassen spontant sitter och nynnar "najs eller bajs, najs eller bajs" under den sista föreläsningen innan man får gå hem för dagen. På en sådan fruktansvärt låg nivå har det varit idag. Så skulle man dessutom vara beredd att kliva upp och presentera varsin neurologisk kommunikationsstörning med tillhörande terapimetoder och hålla någon slags pokka. Undrar vad professorn skulle ha sagt om man hade berättat att "...den här metoden är najs, eftersom den har visat sig ha betydande effekt, medan den här andra är bajs, eftersom...".

Najs eller bajs, vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar