torsdag 17 maj 2012

Onsdagskaffe

Jag och ett par till hoppade i bilen och styrde mot staden som börjar på J och slutar på akobstad ikväll. Närmare än så vill jag inte säga, för jag får inte svära för mamma. Dessutom fungerar det lite som en extra svår rebus för dem som kommer därifrån. HÖ HÖ HÖÖÖ. Slut på lustighet från Kronqvists Humorbyrå Ab.

Det vankades gott kaffe ur tillräckligt stora muggar, lite gitarrplinkande (jag fick lära mig A7 tror jag det var) och soffhäng. Diskuterande av morgonrutiner, balkongfunderingar, och sådär annars dryftande av viktigheter.

Så i något skede skulle pojkarna lära mig grunderna i pidrospelandets ädla konst. Jag har aldrig spelat pidro, fast jag vet inte om det är okej att en österbottning erkänner en sådan sak. Det var liksom inte min juttu när jag gick i högstadiet och man sysslade med sånt. Jag var alldeles för cool, sysslade mest med rökning och att göra sugmärken på folk på den tiden. NÅNEJ. Det är först nu jag har börjat med det. NÅNEJ.

Stackarna förklarade och förklarade, radade ut kort och upprepade gång på gång samma saker och svarade på samma frågor. Vadå bjuder? Vadå poängkort? Vadå ped? Jag fattade kanske 0,27 % av allt som förklarades. Och ni vet principen. Jepp, hatar att göra sådant som jag inte kan. Men det var ju väldigt gulligt att de försökte.

Imorgon är det Kristi Flygare och därmed ledigt. Ska bli så skönt med sovmorgon, för jag har varit mer än lovligt morgontrött nu två morgnar i rad. Få se om man skulle hitta på något sedan. God natt!

3 kommentarer:

  1. Maja, jag är ett levande bevis på att man kan lära sig pidro i vuxen (?) ålder, jag var nämligen 35 när jag lärde mig spela detta ädla kortspel.

    SvaraRadera
  2. Så du menar att det finns en chans? Har dock på känn att du är velkkari än jag på detta med siffror och taktik, vad gäller mig själv är jag skeptisk. Jag vill liksom kräkas av nervositet direkt jag ser en siffra:-/

    SvaraRadera
  3. mitt problem är att jag inte har ngt pokerfejs. motståndarna ser direkt när jag har bra kort och så bjuder de över mig. :D

    SvaraRadera