tisdag 30 mars 2010

Tisdag igen

Igår producerades två sidor text, idag spottade jag ut ytterligare en. Jag är ganska nöjd med den här veckan, det går framåt hela tiden. Dessutom har jag gått igenom ganska exakt hälften av alla öppna frågor och skrivit ner svaren av dessa i en sammanfattning. Och så fick jag mail om att ett tiotal blanketter är på väg med snigelpost från en skola där inte alla hade hunnit få sina formulär i tid. Gott så!

Lunchade med ett par klassflickor på Fänriken idag, och diskuterade bland annat fredagsminnen från när man var liten. Ni vet, på den gamla goda tiden när barnen hade hyfs och det var ordning på saker och ting. Då när man reste sig upp på spårvagnen för de äldre och öppnade grinden när det kom en häst med vagn. Eller vänta nu, förresten...

Hur som helst var fredagarna heliga när man var liten. Jag minns ännu den hemgjorda fredagspizzan som var något av en tradition, sedan bastu och efter det var det Disneydags med hela familjen. Nu vet jag inte exakt hur mycket mor och far uppskattade att sitta och titta på Darkwing Duck och Nalle Puh vareviga fredagskväll, men hur som helst gjorde de det. Vill minnas att föräldraskapet drack vitt vin, och så har jag ett starkt minne av att det förekom vindruvor som en slags fredagslyx.

Kan hända att detta är en romantiserad bild av hur det gick till, men det är ju trevligt att man har en sådan bild i huvudet när man tänker tillbaka på barndomens fredagar.

Var ute och avverkade en löprunda i lugnt tempo ikväll också. Skönt att det börjar vara så varmt att man kan springa utan att ha lager på lager av kläder på sig. På en busshållplats lite utanför stan satt en typ framåtlutad och såg lite avdånad ut. På marken framför fötterna lite förfriskelse i form av en flaska spolarvätska. Kan inte vara särskilt hävt att vara honom ikväll.

2 kommentarer:

  1. Jag har hela mitt liv trott att han heter Darkwin Duck, alltså bara Darkwin som ett namn utan desto större betydelse. Men nu föll alla bitar äntligen på plats, Darkwing makes so much more sense! Haha, så kan det gå...

    SvaraRadera
  2. Konstigt det där hur man hör eller uppfattar saker fel ibland. När jag var liten läste fammo "Gud som haver" med oss när vi var små, och avslutade med en extra vers som jag aldrig fattade. Den löd "amen, amen till lingonnatt". Först flera år senare gick det upp för mig att hon sa "amen, amen till EN GOD natt" :D

    SvaraRadera